17 maart 2015

Leren met je lichaam

Na vier jaar is mijn promotietraject bijna ten einde. Alle resultaten zijn binnen, al het onderzoek is opgeschreven, de koek is bijna op. Tijd om de balans op te maken. Wat heeft vier jaar aan onderzoek zoal opgeleverd?

Na-apen Zou het niet mooi zijn als je altijd een hulpmiddel bij je hebt om beter te kunnen leren? Dat kan, je lichaam kan je namelijk helpen bij het leren van nieuwe informatie. Vooral het gebruik van gebaren lijkt hierbij te helpen. Eerder onderzoek liet al zien dat kinderen wiskundige problemen sneller begrijpen als ze hierbij gebaren zien en imiteren. Mijn onderzoek laat zien dat basisschoolkinderen woorden beter leren als ze gebaren gebruiken bij het oefenen. Vooral wanneer ze gebaren imiteren. Bij het woord ‘boetseren’ bijvoorbeeld helpt het wanneer ze met twee handen knijpende, vormende bewegingen maken. Na-apen dus! Dit imiteren werkt echter niet voor alle woorden. Abstracte woorden, zoals ‘afpoeieren’ en ‘kniezen’, leer je niet beter wanneer je gebaren gebruikt. Voor volwassenen lijkt gebaren gebruiken ook geen effect te hebben bij het leren van nieuwe woorden.

Cassanto, D. cc 1.0
Welk figuurtje vind jij intelligenter?

Links of rechts? Volwassenen worden echter wel op een andere manier beïnvloed door hun lichaam, namelijk door hun handvoorkeur. Zo slaan rechtshandigen vaker rechtsaf in een doolhof, terwijl linkshandigen vaker voor links kiezen. En staan er twee bijna dezelfde poppetjes aan de linker- en rechterkant van een computerscherm, dan zeggen rechtshandigen vaker dat het rechter poppetje aantrekkelijker, intelligenter of blij is. En je raadt het al linkshandigen vinden dit van het linker poppetje. Let de volgende keer dat je een reclame op televisie voorbij ziet komen voor een nieuwe smaak vla, ook eens op of er een lepel in het schaaltje vla zit. Als de lepel namelijk naar rechts ligt, zijn rechtshandigen eerder geneigd om het product te kopen, dan wanneer de lepel naar links wijst.

Rechtshandige wereld Je handvoorkeur kan ook een invloed hebben op hoeveel je leert. Zo liet een van mijn onderzoeken zien dat wanneer je de betekenis van actiewoorden (bijv. schrijven, schroeven, beitelen) moet leren terwijl je een plaatje ziet van een rechtshandige die de actie uitvoert, je dan beter de betekenis van het woord onthoudt, dan wanneer je een linkshandige de actie uit ziet voeren, als je zelf rechtshandig bent tenminste. Als je linkshandig bent, maakt het niet uit of je een linkshandige of rechtshandige ziet. Dit komt waarschijnlijk omdat linkshandigen in een rechtshandige wereld leven.

Zeg het voort… Natuurlijk is het niet de bedoeling dat al deze onderzoeksresultaten alleen binnen de wetenschap gebruikt worden. Het mooiste zou zijn wanneer ze in de praktijk toegepast worden. In eerdere blogs heb ik het al gehad over manieren waarop we de resultaten uit onderzoek kunnen delen met de buitenwereld, met jullie. Ik probeer dit zelf zoveel mogelijk te doen, en ben ik altijd te strikken voor het geven van workshops en presentaties. Zo bezocht ik laatst een basisschool om aan leerlingen te vertellen wat wetenschap nu precies inhoudt. En een paar weken geleden was ik te gast bij TinQwise voor het geven van een Masterclass. TinQwise is een onderwijskundig bureau dat leeroplossingen bedenkt voor de meest uiteenlopende doelgroepen: van vuilnismannen tot luchtverkeersleiders en van chirurgen tot gastouders. Ik was erg enthousiast om mijn onderzoeksresultaten te delen met een bedrijf dat ze meteen kan implementeren. In de Masterclass vertelde ik over het onderzoek dat ik voor een deel in deze blog heb beschreven. Misschien gebruiken ze er wel iets van….

Tinqwise via Jacqueline de Nooijer cc 1.0

Ben je benieuwd wat TinQwise zelf van de masterclass vond? Lees dan hier hun verslag.

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.