Naar de content
Faces of Science
Faces of Science

Even ontsnappen aan de werkelijkheid

Kun je met een virtual reality bril als de Oculus Rift jongeren meer aan het bewegen krijgen?

Laatst kreeg ik samen met mijn collega een demo van de Oculus Rift virtual reality bril van Adriaan Rijkens IT Solutions Consultant. Kennen jullie de Oculus Rift? Het is een soort skibril waar je in kijkt en die meet welke kant je je hoofd op beweegt waardoor het beeld continu mee beweegt met jouw bewegingen. Dus het voelt echt alsof je in die andere wereld zit. Mathijs van Nieuwkerk was er een tijd terug bij de Wereld Draait Door letterlijk ondersteboven van:

http://www.youtube.com/watch?v=eNpvru24GwE

De reactie van Mathijs van Nieuwkerk laat wel overduidelijk zien hoe echt de beleving is en hoe je in die ‘andere werkelijk’ wordt opgezogen. Ik heb niet in een achtbaan gezeten zoals Mathijs, maar wel gedoken tussen de haaien, rondgelopen in de woestijn en vanaf een berg de afgrond in gekeken.

Virtueel bewegen?
Maar ja, wat heeft die Virtual Reality bril nu met mijn onderzoek te maken? Zouden we de bril in kunnen zetten om jongeren meer te laten bewegen? Je zou met zo’n bril de game-beleving, ook die van de beweeggames, intenser, aantrekkelijker en realistischer kunnen maken. Een te gek voorbeeld zie je hier:

&app=desktop

Als jongeren op deze manier games als Battlefield gaan spelen, maak je mij als bewegingswetenschapper wel blij. Dat is een stuk actiever en gezonder dan onderuitgezakt op de bank gamen – en volgens mij nog veel leuker ook. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd welke mogelijkheden jullie zien voor de virtuele bril. Het zou super zijn als jullie hier een reactie plaatsen. Wie weet wordt jullie ‘virtueel’ idee wel ‘reality’ en zijn jullie ook toekomstvoorspellers.

Toekomstvoorspellers
De deelnemers aan mijn eerste project van mijn promotieonderzoek waren namelijk ook toekomstvoorspellers, blijkt nu zes jaar later. In mijn eerste studie heb ik focusgroepen, ofwel groepsdiscussies, gehouden met jongeren over het spelen van zittende games en beweeggames. Ik wilde graag weten wat ze van de beweeggames vonden in vergelijking met de traditionele zittende games. Destijds, zes jaar geleden, was vooral de Wii populair en was er nog geen Kinect of PlayStation Move. Veel jongeren gaven toen aan dat de beweeggames wat simpele graphics en verhaallijnen hadden in vergelijking met de zittende games.

Ideale game
De meeste jongeren vonden de beweeggames dan ook minder leuk dan de zittende games. Wel vonden ze het leuk dat ze in de beweeggames de game kon besturen met hun lichaamsbewegingen. Ik vroeg toen ook aan hen om hun ideale game te beschrijven. Het grappige is dat hun omschrijving eigenlijk precies de virtual reality game is die je in het YouTube filmpje kunt zien. Een aantal typerende quotes van de jongeren: “dat je een bril opzet en in een andere wereld zit”, “een game waarin de wereld heel groot is en dat je er echt kan rondlopen” en “dat je bewegingen één op één worden vertaald in de games”.

Poll
Poll

Wat denk je, kunnen we met een Virtual Reality bril (gamende) jongeren aan het bewegen krijgen?

Zouden we met deze nieuwe generatie beweeggames wel de concurrentie aan kunnen met de zittende games? Het zou mooi zijn als ik mijn onderzoek nu nog keer zou kunnen doen met deze nieuwe generatie beweeggames. Wie weet een leuk post doc onderzoeksproject…..
ReactiesReageer