25 februari 2015

De wetenschap achter online campagnevoeren

Binnenkort gaan we weer naar de stembus. De verkiezingscampagne voor de provinciale staten is in volle gang. Ook op internet. Succesvol campagnevoeren: Hoe moeten politici dat doen? Tijd voor een aantal ‘tips en tricks’.

De wetenschap Niet alleen de politiek houdt zich bezig met de vraag ‘hoe moet ik campagnevoeren’? Ook in de wetenschap is dit een belangrijke vraag. De afgelopen jaren zijn tal van wetenschappelijke artikelen verschenen over dit onderwerp (zie links onder aan de blog). Op welke manieren voeren politici campagne en welke manier levert ook politiek succes op? Vandaag zes (online) tips.

Het is weer bijna tijd voor de stembus.
Luijt, Wikimedia Commons

Tip 1: Wees transparant Wetenschappers hebben laten zien dat het belangrijk is voor politici om transparant te zijn. Als mensen een Twitter- of Facebookaccount bezoeken moeten ze snel kunnen beoordelen of politici betrouwbaar zijn. Het is daarom belangrijk dat politici laten zien met wie de kiezer te maken heeft. Politici kunnen dit bijvoorbeeld doen door een ‘persoonlijk statement’ toe te voegen aan hun profiel. Een link naar een website of een logo is ook belangrijk. Het is dus belangrijk om meer dan alleen een naam te communiceren: wie ben je, waar sta je voor, hoe ben je te bereiken?

Tip 2: Bouw een netwerk Hoewel dit een overbodige tip lijkt, is de wetenschappelijke literatuur het over dit punt eens. Wetenschappers toonden aan dat het belangrijk is om online verschillende mensen aan te spreken, dus zowel potentiële kiezers als journalisten. Daarnaast moeten ook opinieleiders bereikt worden (mensen met veel volgers). Door beide strategieën uit te voeren worden veel en verschillende mensen bereikt, die vervolgens ook weer veel andere mensen bereiken. Daarmee is het publiek en de mogelijkheid om nieuwe stemmers te bereiken groter.

Tip 3: Post relevante berichten Een online bericht moet relevant zijn – bijvoorbeeld door een link toe te voegen in een post die verwijst naar ‘meer informatie’. Een ander voorbeeld is een video of een nieuwsbericht toevoegen aan een online bericht. Door te verwijzen, worden volgers naar relevante nieuwe informatie geleid. Ook informatie aanbieden over een exclusief evenement helpt. Bovendien moet de informatie relevant zijn voor de achterban. Het is dus belangrijk om te weten wie je volgers zijn. Wanneer dit duidelijk is, kan ook relevantie informatie verstuurd worden.

Tip 4: Voer een online gesprek De wetenschappelijke literatuur laat zien dat het belangrijk is een gesprek te voeren. Op die manier betrekken politici mensen bij de campagne, signaleren zij trends en kunnen informatie uitwisselen over standpunten. Wanneer politici een gesprek voeren met hun achterban, krijgen mensen het idee dat er ook echt naar hen geluisterd wordt. Dan voelen zij zich meer betrokken bij de politiek. Dit is de kracht van online campagnevoeren. Het is dus niet alleen belangrijk om informatie te geven, maar ook om echt een gesprek aan te gaan. Mijn advies is om niet alleen informatie te sturen, maar dus ook regelmatig een vraag te stellen op Twitter, of in te haken op een discussie op Facebook.

Tip 5: Wees persoonlijk Verschillende wetenschappers hebben laten zien dat we persoonlijke berichten leuker en aansprekender vinden dan onpersoonlijke berichten. Politici kunnen dus beter zelf campagnevoeren dan uit naam van de partij (bijvoorbeeld door een partijaccount te gebruiken). Daarnaast werkt het om plaatjes toe te voegen, iets te vertellen over hobby’s of het avondeten en om actief te zijn in je taalgebruik. “Doe mee!” is bijvoorbeeld meer actief en aansprekend dan “Het is belangrijk dat je ook mee doet”.

Tip 6: Wees positief Positieve berichten worden vaker gedeeld op sociale media. Daarnaast weten we uit onderzoek dat emotioneel geladen tweets meer aandacht krijgen en vaker geretweet worden dan neutrale berichten. In de wetenschap noemen we de emotionele lading in online posts ‘sentiment’. Een beetje emotie doet dus wonderen, maar politici moeten ook alert zijn. Te veel emoties hebben juist weer negatieve effecten. Alles dus met mate.

Deze blog is geschreven samen met Guda van Noort (universitair docent persuasieve communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van SWOCC)

Wat vind jij, voeren politici succesvol campagne op internet?

Meer informatie (paywall): Does Scotland ‘like’ This? Social Media Use by Political Parties and Candidates in Scotland during the 2010 UK General Election Campaign Engaging stakeholders through social networking: How nonprofit organizations are using Facebook Birds on a wire: Public relations in the Twitterverse From generating awareness to managing reputations: Why your company needs to Twitter Squawking, tweeting, cooing, and hooting: analyzing the communication patterns of government agencies on Twitter An investigation of influentials and the role of sentiment in political communication on twitter during election periods Emotions and Information Diffusion in Social Media — Sentiment of Microblogs and Sharing Behavior Effects of Campaign-to-User and Text-Based Interactivity in Political Candidate Campaign Web sites Are They Talking to Me? Cognitive and Affective Effects of Interactivity in Politicians’ Twitter Communication International Marketing Review What the hashtag? A content analysis of Canadian politics on Twitter

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.