Techniek & Natuurwetenschappen

Publicaties

Meer techniek & natuurwetenschappen in het archief…

Special

Schermafdruk 2017 01 23 11.19.15
Nemo Erfgoedcollectie, Flickr

Peiling: Raad het plaatje

Test je kennis

Specials

Moleculaire knoop

Dit is één molecuul dat letterlijk in de knoop zit. De meest ingewikkelde knoop tot nu toe, aldus chemici van de Universiteit van Manchester. Ze hebben eerst losse onderdelen aan elkaar verbonden op acht ‘kruisingen’ en toen de uiteinden gefuseerd, zodat een geknoopte lus van 192 atomen en 20 nanometer lengte is ontstaan. In het midden een chloride ion (groene bol) dat het geheel in vorm houdt. De verwachting is dat dit soort moleculaire knooptechnieken nuttig zijn om heel sterke materialen te maken.

4416845050 6fbc572164 o
NEMO Erfgoedcollectie met toestemming

Peiling: Raad het plaatje

Bright Minds Challenge

Een oproep voor briljante ideeën op gebied van hernieuwbare energiebronnen of opslag van energie. Iedereen met een prototype dat er op wacht om opgeschaald te worden, kan meedoen. De Bright Minds Challenge is een initiatief van een internationaal consortium dat de drie beste ideeën gaat ondersteunen bij de verdere ontwikkeling. De inschrijving is nu geopend.

Meer informatie