Naar de content

Jesse: 'Ik gebruik mijn Instagram-profiel om mijn bedrijf onder de aandacht te brengen'

Melanie Kranenburg

Veel op Instagram is fake, zo ontdekte Jesse Mellema al snel. Hij trok zich terug als influencer en zet het medium nu in voor zijn eigen bedrijf.

Of het nu roerend in een stomende pan is, stoer leunend tegen het bedrijfsbusje of trainend in de gym, Jesse Mellema zet zijn ‘digitale zelf’ in om de producten van zijn bedrijf onder de aandacht te brengen. Hij is een van de oprichters van Gymbites, een bedrijf dat fitnessmaaltijden verkoopt. Op onder andere Facebook en Instagram post hij regelmatig berichten, foto’s en video’s waarin hijzelf de hoofdrol speelt.

Als voormalig influencer op Instagram kent Mellema de weg in de wereld van online marketing. Voor promotie bewandelt hij ruwweg twee paden. Ten eerste bereikt hij zijn paar duizend volgers direct met persoonlijke posts. Daarnaast koopt zijn bedrijf advertenties in, specifiek op de doelgroep gericht.

Mellema treedt samen met de andere oprichter van het bedrijf bewust op de voorgrond als boegbeeld. “Je wilt dat mensen vertrouwen krijgen in het bedrijf. Laten zien wie je bent kan dan helpen”, zegt hij. “Ik denk dat ondernemers een fout maken als ze zelf snel op de achtergrond verdwijnen en zichzelf wat betreft publiciteit ‘overbodig’ zien. Nee, wíj zijn het gezicht van ons bedrijf en wij zullen de komende jaren op de voorgrond blijven.”

Niet geheel toevallig fitnest Mellema veel en hij let op zijn dieet. Dat is te zien aan de berichten in zijn tijdlijn. Dan hangt hij aan een paar zware gewichten, dan komt er een foto van een maaltijd voorbij. Hij ziet die posts als een soort testimonium voor de producten van zijn bedrijf: dat je resultaten ziet wanneer je goed eet en beweegt. “Ik laat vooral zien wat ik doe op een dag, wat ik eet, welke boeken ik lees”, vertelt hij. “Maar ook wanneer we een mijlpaal bereiken met het bedrijf.”

Er zit niet echt een plan achter de posts van Mellema, laat hij weten. Dat was anders toen hij influencer was. Hij liet zich sponsoren om producten zoals kleding of voedingssupplementen te promoten en zijn profiel was strak georganiseerd. “Ik had een app die mij hielp om de berichten voor de komende week te plannen. Met alles werd rekening gehouden: het aantal berichten, het tijdstip van posten, of alles mooi bij elkaar stond in de tijdlijn. Op zondag stond alles voor de week al klaar”, zegt hij. Hij geeft toe dat hij een beetje in de ban was van Instagram. “Ik kon echt van streek raken als een post het minder goed deed dan ik had verwacht.”

Op een gegeven moment heeft hij besloten om alleen nog maar dingen te gaan posten die hij echt leuk vond. Dat gebeurde toen Mellema langs andere Instagram-accounts scrolde en overal hetzelfde voorbij zag komen. “Ik wilde niet een van zovelen zijn en geen dingen meer promoten waar ik niet helemaal achter sta. Veel aan die wereld is nep en ik was er snel klaar mee. Nu deel ik dingen die veel dichter bij mezelf staan en gebruik geen dure camera om alles er perfect uit te laten zien.”