Zuurstofgenerator ISS total loss

Het internationale ruimtestation ISS zit sinds 14 mei zonder zuurstofgenerator. Ook zonder de Russische Elektron heeft de bemanning genoeg zuurstof aan boord om te overleven tot de volgende bevoorradingsmissie.

Elektron, het Russische apparaat dat het ISS van verse zuurstof voorziet, vertoont al maanden kuren. Op zaterdag 14 mei hield de generator er weer eens mee op, en de verse bemanning onder leiding van Sergei Krikalev krijgt hem niet meer aan de praat. De missieleiding op aarde maakte bekend dat Elektron als verloren wordt beschouwd. De ISS-bemanning moet zien te overleven op lucht uit blik.

Foto van het ISS in oktober 2002, genomen vanuit de shuttle Atlantis. bron: NASAKlik op de afbeelding voor een grotere versie.

Voorlopig kan de tweekoppige bemanning van het ruimtestation rustig ademhalen. In de verschillende compartimenten van het ISS is ruim voldoende zuurstof om het zo’n 140 dagen uit te zingen. De Amerikaanse Quest-luchtsluis bevat zuurstof voor de komende 100 dagen. Aan boord van een Progress-vrachtschip dat aan het station is gekoppeld is zuurstof voor een week en de bemanningsleden hebben ook luchtmaskertjes zoals in verkeersvliegtuigen worden gebruikt als de cabinedruk wegvalt.

De Russische kosmonaut Sergei Krikalev, hier bezig aan een trainingssessie in een NASA-ruimtepak. Krikalev denkt dat het internationale ruimtestation ISS geen veilige schuilplaats is voor de bemanning van een beschadigde space shuttle. bron: NASA

Onveilige haven

Met de uitval van de Elektron-luchtgenerator is het het maar de vraag of het ISS nog een veilige haven is voor de space shuttle Discovery. Die wordt, tweeënhalf jaar na het ongeluk met het ruimteveer Columbia, in juni dit jaar gelanceerd. Mocht Discovery net als Columbia schade oplopen bij de start, dan moet de bemanning onderdak zoeken in het ISS terwijl NASA een reddingsmissie op poten zet.

Krikalev, de huidige missie-commandant, liet in februari voor zijn vertrek naar het ISS al weten dat het ISS de voorraden en faciliteiten niet heeft om langer dan een maand 9 bewoners te huisvesten. Hij was vooral bezorgd over de gezondheid van de astronauten. Ruimtevaarders hebben regelmatig lichaamsbeweging nodig, anders verzwakken hun hart en botten in de micro-zwaartekracht. Het ISS heeft volgens Krikalev de faciliteiten niet om 9 bewoners (2 ISS-bewoners en de zevenkoppige shuttle-bemanning) gedurende langere tijd in conditie te houden.

Nu de zuurstofgenerator het ook nog eens laat afweten is het ISS wel een erg krakkemikkige schuilplaats; voor negen man heeft het station maar een maand zuurstof aan boord in plaats van de 140 dagen die het twee astronauten in leven kan houden. Mocht de Discoverybemanning in het ISS gaan schuilen, dan komen de astronauten zuurstof tekort. NASA heeft nog niet laten weten hoe ze dat probleem op wil lossen. De eerst geplande bevoorradingsmissie (op de Discovery-vlucht na) vindt pas mid-augustus plaats.

Meer ISS-rampen…