Je leest:

Zonder porno geen internet

Zonder porno geen internet

Auteur: | 4 mei 2010

Mensen gebruiken internet voornamelijk om te bankieren, boeken en cd’s te kopen, en even snel de vertrektijd van de trein op te zoeken… yeah right. Ook al geeft bijna niemand het toe, seks blijft een populaire zoekterm. Zó populair, dat het internet zonder porno er vandaag de dag heel anders uit had gezien. En de opmars van internetporno is nog lang niet voorbij.

Kennislink bestaat 10 jaar! Onze redactie blikt elke dag even terug op 10 jaar nieuws en achtergronden uit de wetenschap.
NEMO Kennislink

Sinds 2004 houdt Google alle statistieken bij van gezochte termen op hun zoekmachine. Het zal niemand verbazen dat de zoekterm “sex” in zes jaar vrijwel onveranderd veel ingetypt werd. Het internet is immers een ideaal medium voor seks. Maar wie weet dat sites als Google, Youtube en Hyves (die “sex” inmiddels hebben ingehaald als populairste zoekterm) hun bestaan aan internetporno te danken hebben?

Dit filmpje is een bewerking van het liedje “The internet is for porn” uit de Sesamstraat-achtige musical Avenue Q.

Zeepbel

Het begon rond de eeuwwisseling. Online was het een turbulente tijd. Internetbedrijfjes schoten als paddenstoelen uit de grond, populaire domeinnamen als Business.com werden voor miljoenen dollars doorverkocht en iedereen die goede zaken wilde doen hoefde slechts een e- of een .com aan zijn bedrijfsnaam te plakken. Aandeelhouders investeerden massaal in aandelen van internetbedrijven, waardoor ze (op papier) miljoenen waard werden. Maar die situatie bleek onhoudbaar.

De internetzeepbel barstte op 10 maart 2000. Ineens besefte men dat het overgrote deel van de internetbedrijfjes de beloofde miljoenen nooit binnen ging halen. De economie dook in een kleine recessie, investeerders verloren het vertrouwen in het internet en mensen deden hun boodschappen weer gewoon in de winkel in plaats van online. Heel even leek het alsof het internet deze klap niet meer te boven zou komen.

De redding kwam uit een donkere hoek van het internet waarvan niemand toegaf dat hij bestond, maar waarvan iedere provider ondertussen wel afhankelijk was: internetporno.

De redder van het internet?

Bombestendige bunkers

Als er één ding recessiebestending is, dan is het wel de vraag naar seks. Dat bleek in 2001, na het barsten van de bubbel. Het aantal abonnees op pornosites liep nauwelijks terug, in tegenstelling tot bij ontelbare andere sites die ‘nette’ diensten aanboden. Zonder porno waren veel grote internetproviders dan ook snel kopje onder gegaan.

Internet aanbieden is immers een dure aangelegenheid. Switches, routers, servers, bekabeling zijn niet goedkoop, laat staan de bombestendige bunkers om al die techniek in te bewaren. Als er dan weinig mensen van je dienst gebruik maken omdat niemand meer een website durft te beginnen, is het hosten niet langer rendabel. Gevolg: providers gaan failliet en een groot deel van het internet gaat offline.

Ja, internet service providers gebruiken dit soort bunkers om hun servers in op te slaan.

Toch bleven de miljarden binnenstromen voor een handjevol providers die het lef hadden om pornosites te hosten. In 2001 bevestigde een manager van de Amerikaanse internetprovider Exodus openlijk het belang van deze service: “Als van het ene op het andere moment alle pornosites van het internet zouden verdwijnen, zouden we een belangrijk marge verliezen voor het voortbestaan van ons bedrijf.” Een anonieme manager van een grote Amerikaanse webhost geeft ook toe: “Om in onze business te overleven, moet je zakendoen met deze industrie.”

En niet alleen service providers zijn blij met internetporno, ook bedrijven die bandbreedte verkopen verdienen er grof geld aan. Plaatjes en filmbestanden zijn immers een stuk groter dan bijvoorbeeld online kranten die voornamelijk uit tekst bestaan. Daarom is er ook meer bandbreedte nodig om ze een beetje snel te downloaden. Porno spoort bedrijven dus aan om meer, nieuwere en snellere kabels te leggen.

Het belang van blote borsten

Flickr

Maar zelfs met al die hardware kom je niet ver als de juiste software niet bestaat om erdoorheen te navigeren. Bedrijven als America Online (AOL) die online software als chatrooms aanbieden en zoekmachines als Yahoo! en Google hadden de eeuwwisseling niet overleefd zonder blote borsten op het web.

Volgens schattingen van webanalysten maakte 16 procent van alle AOL-abonnees in 2000 enkel en alleen gebruik van chatrooms om pornografisch materiaal uit te wisselen. Dit vertaalt zich volgens een deskundige schatting in een omzet van bijna 1 miljard dollar per jaar. Ook zeggen voormalige moderatoren dat het leeuwendeel van de honderden miljoenen privéberichten (tussen personen die elkaar in chatrooms vinden) op één of andere manier met seks te maken hebben. En al in 1997 zei een analist van het onderzoeksbureau Dataquest tegen het Detroit News: “Als AOL zou stoppen met chat, zou het abonneebestand in een oogwenk terugvallen van 8 miljoen naar 1 miljoen gebruikers.”

Zoekmachines zijn eveneens afhankelijk van seks. Dat bleek wel toen Yahoo! stopte met het binden van hun pornografische adverteerders: in één jaar (2000-2001) kelderde hun omzet van 232,9 miljoen dollar naar 140,7 miljoen dollar. Alle seksadverteerders stopten hun geld toen in andere zaken. Een andere zoekmachine die op een pijnlijke manier werd herinnerd aan het belang van blote borsten was Go.com van Disney. De site stuurde iedereen die naar seks zocht naar speciale sekszoekmachines. Binnen een jaar ging die zoekmachine over de kop. Tegenwoordig leidt Go.com de gebruiker zonder problemen naar pornosites.

YouPorn

En zo gaat het maar door. Spam-filters, pop-up blockers, live videostreams, allemaal danken ze hun groei aan de online porno-industrie. Zelfs YouTube heeft inmiddels meerdere porno-equivalenten zoals YouPorn en RedTube waar mensen hun zelfgemaakte seksvideo’s uploaden. De sites met de filmpjes lijken dé hit van seksminnend internet. Dat blijkt uit de cijfers van de website mostpopularwebsites.net: tijdens het schrijven van dit artikel stond YouPorn op nummer 47 van de bestbezochte websites —slechts twee plaatsen onder de website van de BBC.

De cijfers van 14 april 2010 liegen er niet om. Op nummer 47 is YouPorn de bestbezochte pornosite ter wereld.

Nu heeft porno wederom de kans om van achter de schermen een grote stap te zetten naar de volwassenwording van het internet. Steeds meer internetondernemers beginnen in te zien dat geld vragen voor content niet werkt; de meeste diensten zijn elders op het web gratis te krijgen, met nauwelijks verschil in kwaliteit. Daarom breken ondernemers zich het hoofd over de vraag: hoe verdien je geld met het gratis weggeven van content? Dat ook de porno-industrie het nog niet weet, blijkt uit het verhaal van de eigenaar van YouPorn. Hij raakt de website namelijk aan de straatstenen niet kwijt (zie kader).

Met tientallen miljoenen bezoekers per maand en een plekje in ‘s werelds top 50 best bezochte websites heeft YouPorn een bereik dat vergelijkbaar is met de finale van het EK voetbal. Een reclamespotje tijdens zo’n wedstrijd kost je al gauw zo’n tonnetje of zeven. Het is aan de internetpioniers van de 21ste eeuw om deze getallen ook uit de pornosites te toveren en zo een verdienmodel te ontwikkelen voor het internet waar alles gratis verkrijgbaar is.

Het YouPorn probleem

In 2007 kreeg Steve Hirsch, de eigenaar van de Vivid Entertainment Group, ‘s werelds grootste uitbater van seksvideo’s, een bezoekje van de eigenaar van YouPorn. De website liep toen al als een trein, maar hij wilde de site verkopen omdat, net zoals bij YouTube, er meer bezoekers waren dan inkomsten. De vraagprijs was 20 miljoen dollar, een schijntje vergeleken met de 1,65 miljard dollar die Google een half jaar eerder neertelde voor YouTube. Het leek een buitenkansje. Toch bedankte Hirsch voor de eer.

Hirsch zag -terecht- enkele grote juridische obstakels in het gratis aanbieden van online seks. Zo zag hij op YouPorn vaak filmpjes uit zijn eigen studio’s en die van zijn concurrenten, een schaamteloze schending van copyright. Daarnaast is minimumleeftijd een groot probleem, zowel van de bezoekers van de site (in de VS is het verplicht om afnemers van pornografie om hun leeftijd te vragen) als van de ‘acteurs’. Kinderporno is in bijna alle Westerse landen strafbaar, maar haast onmogelijk te controleren zonder alle nieuwe filmpjes stuk voor stuk te bekijken.

Al dat gehannes met die nieuwe technologie is de moeite niet waard volgens Hirsch en zijn collega’s in de industrie. De voorlopig marginale opbrengsten van zo’n $120.000 per jaar aan advertentiekosten is niet voldoende motivatie voor de grote spelers om YouPorn over te kopen. De eigenaar, een mysterieuze Amerikaan genaamd Stephen Paul Jones, zit voor zover bekend nog steeds met de website in zijn maag.

Bronnen:

Eroticabizz: How Sex Shaped The Internet. 2002, Lewis Perdue. ISBN: 0-595-25612-0. Obscene losses. 2007, Claire Hoffman. Portfolio.com.

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/seks/index.atom?m=en", “max”=>"10", “detail”=>"minder"}

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 04 mei 2010

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.