Je leest:

X-Prize voor SpaceShipOne

X-Prize voor SpaceShipOne

In één week twee keer de ruimte in? SpaceShipOne heeft het voor elkaar. Als de officiële metingen Brian Binnie’s hoogte van 109 kilometer bevestigen, haalt zijn team de Ansari X-prize van 10 miljoen dollar binnen. Kennislink volgde de vlucht op de voet.

SpaceShipOne is zojuist geland na een kalme glijvlucht. Onder het draagvliegtuig White Knight steeg het ruimteschip naar zo’n 15 kilometer hoogte. Daar koppelde piloot Brian Binnie los van het moederschip. Met brandende raketmotor schoot hij in een prachtige kogelbaan omhoog. Op het toppunt van zijn baan was hij een par minuten gewichtloos. Daarna remde hij af in de atmosfeer en begon aan een glijvlucht terug naar de luchthaven in de Mojave-woestijn. Volgens voorlopige metingen heeft Binnie 109 kilometer hoogte heeft gehaald, ruim meer dan de 100 kilometer die het wedstrijdregelement vereisten.

Als officiële waarnemers de gehaalde hoogte bevestigen is de Ansari X-Prize binnen. Die prijs van 10 miljoen dollar ligt klaar voor het eerste particuliere team dat twee keer in twee weken een ruimteschip boven de 100 kilometer hoogte krijgt. Vijf dagen geleden haalde Binnie’s collega Michael Melvill die hoogte al. De vlucht was live te volgen op de site van de Ansari X-Prize.

Streaming media

SpaceShipOne onder moedervliegtuig White Knight. Op dit moment klimt het duo tot 50.000 voet boven de Mojave-woestijn. SpaceShipOne koppelde zojuist los, ontsteekt zijn raketmotor en raast naar de ruimte. bron: Scaled CompositesKlik op de afbeelding voor een grotere versie.

Om de Ansari X-Prize te winnen is één ruimtevlucht niet voldoende. Deelnemers moeten een ruimteschip bouwen dat drie passagiers (of een evenredig ‘dood’ gewicht) tot 100 kilometer hoogte kan brengen. Het ruimteschip moet die prestatie binnen twee weken zien te herhalen. Op 29 september klom piloot Michael Melvill al naar de ruimte; het was aan Binnie om de X-Prize zeker te stellen.

SpaceSchipOne, het ruimteschip van ontwerper Burt Rutan, heeft de concurrentie ver achter zich gelaten. Terwijl andere teams tegenslag na tegenslag verwerken, doorbrak Rutan’s ontwerp al twee keer de magische grens van 100 kilometer. Niet zonder problemen: tijdens de eerste vlucht naar de ruimte in juni schudde SpaceShipOne hevig door elkaar. Nog geen week geleden begon het schip rond zijn lengteas te tollen bij de eerste vlucht voor de X-Prize. Melvill wist het SpaceShipOne beide keren onder controle en boven de 100 kilometer te krijgen: de officiële ‘grens van de ruimte’. Daarmee werd hij ’s werelds eerste particuliere astronaut.

Vluchtprofiel van SpaceShipOne. bron: Scaled Composites

Commerciële ruimtevaart

Met twee succesvolle vluchten achter de rug was wel zeker dat Rutan’s ontwerp de Ansari X-Prize zou winnen. Met die prestatie is het verhaal van SpaceShipOne nog niet voorbij.

De Britse avonturier Richard Branson (topman van de Virgin-firma) heeft al aangekondigd de SpaceShipOne-techniek te willen gebruiken voor commerciële ruimtevaart. Hij investeert de komende jaren flink in Mojave Aerospace Ventures, het bedrijf dat SpaceShipOne’s ontwerp zal gebruiken als basis voor commerciële ruimtevluchten. Eén tripje van twee uur lang gaat zo’n 170.000 Euro kosten. Branson zelf zal "absoluut’’ aan boord van de eerste vlucht zijn, vertelde een woordvoerder van Virgin het Londense dagblad Evening Standard.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 04 oktober 2004

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

LEES EN DRAAG BIJ AAN DE DISCUSSIE