Wel sex, geen kinderen graag

Amerikaanse wetenschappers zijn op een gen gestuit dat mannen onvruchtbaar maakt. Vervelend voor de mannen die het hebben, maar misschien een uitkomst voor heren die voorlopig kinderloos willen blijven.

Ongelukjes zijn toevallig. Het condoom scheurt of de pil is vergeten. En dan krijgt het ongelukje een naam. Nouja: een vervolg in ieder geval.

Een toeval van dezelfde onwaarschijnlijkheid overkwam de Amerikaanse onderzoeker Michael Hildebrand. Hij onderzocht eigenlijk de aanwezigheid van erfelijke doofheidsgenen in honderden families, maar kwam ineens iets heel anders op het spoor. Een zeldzame vorm van mannelijke onvruchtbaarheid blijkt in sommige families ook erfelijk te zijn. Hildebrand vond zelfs de boosdoener: een defect in het gen CATSPER1. Deze ontdekking opent ruimte voor nieuwe anticonceptiemiddelen. Dat schrijven Hildebrand en collega’s in het vaktijdschrift American Journal of Human Genetics over zijn ontdekking.

De werking van het CATSPER1-gen bij muizen is al langer bekend. Maar dat mensen het ook hebben, is nieuw. Door muizenonderzoek weten biologen dat CATSPER1 zorgt voor spermacellen die flink goed zwemmen. Het gaat dan vooral om het laatste sprintje dat de spermacel moet trekken om over de finish te komen – de dikke wand van de eicel. Lees verder op Ditisbiotechnologie.nl