Je leest:

Wat wil het gezonde lijf?

Wat wil het gezonde lijf?

Auteur: | 1 juni 2012

Je hoeft niet per se intensief te sporten om een gezonde portie lichamelijke activiteit te krijgen. School en werk – waaronder huishoudelijk werk – zijn de belangrijkste bronnen voor alledaagse gezonde lichamelijke activiteit.

Toch beveelt onze overheid aan om naast die ‘gewone beweging’ te sporten. Door regelmatig te sporten verbeter je namelijk ook je fitheid. Fitheid kun je daarbij zien als een combinatie van uithoudingsvermogen, kracht en coördinatie. Lichamelijke activiteit en fitheid hebben een onafhankelijke relatie met gezondheid. Beide verlagen de kans op sterfte en op het ontstaan van osteoporose, hoge bloeddruk, diabetes, angst en depressie.

Intensiteit van bewegen

De dagelijkse dosis lichamelijke activiteit is het product van duur, frequentie en intensiteit van een activiteit. Duur en frequentie zijn heldere begrippen: ‘hoe lang’ en ‘hoe vaak’. Intensiteit is lastiger te kwantificeren. Lichamelijke activiteiten verschillen in intensiteit. Je moet je meer inspannen om te rennen dan om te wandelen, en fietsen tegen de wind in is ook intensiever dan fietsen met de wind mee. Eenzelfde activiteit zal voor een fit persoon ook minder inspannend zijn dan voor een minder fit persoon.

De meest gehanteerde manier om de intensiteit van lichamelijke activiteiten te kenmerken is met behulp van ‘metabolic equivalents’ (MET). Dit is een meeteenheid die aangeeft hoeveel energieverbruik gepaard gaat met een bepaalde activiteit, vergeleken met het energieverbruik in rust. Energieverbruik kun je met een kleine omweg uitdrukken als de hoeveelheid zuurstof die nodig is voor de verbranding. In rust heb je ongeveer 3,5 milliliter zuurstof per kilo lichaamsgewicht per minuut nodig. Als dit bij licht intensieve lichamelijke activiteit bijvoorbeeld oploopt naar 7 milliliter zuurstof per kilo lichaamsgewicht per minuut, dan heb je het dus over een energieverbruik van 2 MET. Met behulp van MET’s is het mogelijk om energieverbruik en intensiteit van verschillende activiteiten van verschillende personen op een standaard manier weer te geven en te vergelijken (zie de tabel).

Het energiegebruik per activiteit, uitgedrukt in ’MET’s’.

Voor het progageren van gezonde lichamelijke activiteit zijn MET’s misschien niet heel handig. Bijna niemand weet wat je moet doen om een activiteit van 3 MET uit te voeren. Daarom wordt ook een eenvoudiger onderscheid gemaakt in lichte, matige en zwaar intensieve lichamelijke activiteit. Bij licht intensieve lichamelijke activiteit is er geen sprake van verhoogde hartslag of versnelde ademhaling. Bij matig intensieve lichamelijke activiteit heb je een verhoogde hartslag, krijg je het wat warmer en versnelt je ademhaling. Bij zwaar intensieve lichamelijke activiteit ga je zweten en raak je buiten adem.

Squash valt in de categorie ‘zware lichamelijke activiteit’.
Shutterstock

Zie ook:

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 01 juni 2012

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.