Warm ijs

Auteur: | 22 augustus 2005

Heon Kang van de Universiteit van Seoul (Z-Korea) heeft water bevroren bij kamertemperatuur. Dat kreeg hij voor elkaar met een elektrisch veld van 1 miljoen volt per meter. Kang denkt dat zijn warme ijs ook in de vrije natuur voorkomt.

Warme ijsblokjes zijn het nog niet, de ijslagen van Heon Kang. De Zuid-Koreaan wist lauwe water te bevriezen, maar moest het daarvoor wel opsluiten in een dunne laag. Tussen een gouden oppervlak en het gouden uiteinde van Kang’s scanning tunneling microscoop paste maar een laag van een paar watermoleculen dik. Toen Kang dat laagje in een elektrisch veld bracht, vormden zich verbindingen tussen de moleculen – het water bevroor.

Scanning Tunneling Microscopen brengen een dunne naald van een paar atomen dik vlakbij een oppervlak. Elektronen in het oppervlak kunnen nara de naald springen (tunnelen) en brengen zo een elektrische stroom op gang. De naald kan tijdens zijn beweging langs het oppervlak (scanning) omhoog en omlaag bewegen om de stroom constant te houden – en geeft zo de hoogte van het oppervlak aan. Maar een STM kan ook atomen oppikken (Atomic Force Microscope) en op hun plaats zetten, zoals in deze afbeelding: de onderzoekers hebben een ring van atomen gemaakt met hun ATM.

Op basis van berekeningen verwachtten natuurkundigen al langer dat water zou bevriezen in een elektrisch veld. Maar hun berekeningen voorspelden dat zoiets zou gebeuren bij een veldsterkte van een miljard, geen miljoen V/m. Of Kang’s gemeten veldsterkte universeel is, of dat de opsluiting tussen twee goudlagen hielp bij het ordenen van het water, is nog niet bekend.

Kang denkt, dat zijn waarnemingen ‘in het vrije veld’ zijn na te bootsen. Niet alleen aan de puntige oppervlakken van sommige mineralen en elektronica, maar ook in onweerswolken zouden elektrische velden van een miljoen V/m voorkomen. Dat moet volgens de Zuid-Koreaan genoeg zijn om water in ijs te veranderen.