Vrouwelijke chimpansee speelt graag met stokken

Auteur: | 22 december 2010

Amerikaanse biologen ontdekten tijdens veldonderzoek in Oeganda dat jonge chimpansees soms urenlang een stok ronddragen. Vrouwelijke apen spelen vaker met stokken dan mannetjes. Een nieuwe aanwijzing dat er, naast opvoeding, ook een biologische invloed is op de speelgoedkeuze van jongens en meisjes.

Meisjes spelen graag met poppen en jongens zijn dol op autootjes. Dat is het beeld dat veel mensen hebben. Via de opvoeding krijgen kinderen dan ook een voorkeur voor typisch jongens- of meisjesspeelgoed. Maar bij speelgoedkeuze speelt ook biologische invloed een rol. Kijk maar eens naar apen. Moeder rhesusaap maakt tijdens haar opvoeding nauwelijks onderscheid tussen jongens- en meisjesapen. En toch hebben mannelijke rhesusaapjes een duidelijke voorkeur voor autootjes, zo ontdekten Amerikaanse wetenschappers in 2008.

Nu blijkt uit nieuw onderzoek dat ook jonge chimpansees niet allemaal hetzelfde spelen. Veertien jaar lang bestudeerden Amerikaanse biologen het gedrag van een groep chimpansees in het Kibale National Park in Oeganda. Het viel hen al snel op dat sommige apen regelmatig een stok ronddragen. In tijd variërend van een aantal minuten tot een paar uur. Dat voorwerp wordt verder niet gebruikt als werktuig of wapen, maar dient puur om mee te spelen. Af en toe nemen de chimpansees hun stok zelfs mee naar het nest.

Deze vrouwelijke chimpansee draagt een stok onder haar linkerarm.
Sonya Kahlenberg

Voorbereiding op zorgtaak

Vrouwelijke chimpansees vertonen dit speelgedrag vaker dan mannetjes. Maar waarom? Bij chimpansees worden jongen vaak voor 99 procent van de tijd door hun moeder gedragen. De Amerikanen denken dan ook dat het dragen van stokken een jong vrouwtje voorbereidt op de zorg voor haar nakomelingen. Als een vrouwelijke chimpansee eenmaal jongen heeft is het spelen met stokken ineens afgelopen, zo merkten de biologen op. Wellicht gebruiken de apen hun speeltje zelfs als pop. Verder onderzoek moet uitwijzen of die aanname ook echt klopt.

Aangezien volwassen chimpansees geen stokken dragen, gaan de Amerikanen er vanuit dat de jonge apen het spelen van elkaar leren. Of het dragen van stokken uniek is voor de chimpansees in Oeganda durven zij niet met zekerheid te zeggen. Ondanks uitgebreid gedragsonderzoek onder groepen apen is deze vorm van spelen namelijk nog niet eerder gerapporteerd.

Sonya Kahlenberg en Richard Wrangham Sex differences in chimpanzees’ use of sticks as play objects resemble dose of children Current Biology 20:24, 21 december 2010