Voorouder mens at al gekookt voedsel

Auteur: | 22 mei 2008

Niet alleen mensen, maar ook hun evolutionaire neefjes de mensapen hebben een voorkeur voor gekookte groenten en vlees boven een rauw maal. Neem dat samen met de vondst van vuurplekken van 1,8 miljoen jaar oud, en volgens Wrangham en collega’s ligt de conclusie voor de hand. Homo erectus kookte lang voor het ontstaan van de moderne mens al zijn dagelijkse prakje bij elkaar, en legde zo de basis voor de evolutie van ons grote, slimme mensenbrein.

Waarschijnlijk at homo erectus – de directe voorouder van de moderne mens – al gekookt voedsel. Althans, dat denken drie onderzoekers, waaronder de bekende primatoloog Richard Wrangham. Die conclusie baseren ze op twee ontdekkingen. Al eerder zijn vuurplekken gevonden van zo’n 1,8 miljoen jaar oud. Hoewel die conclusie omstreden is, denken sommige wetenschappers dat dit betekent dat de voorlopers van homo sapiens al vuur gebruikten om bijvoorbeeld hun eten te breiden. Bovendien bleek uit het onderzoek van Wrangham en collega’s zelf dat ook mensapen al liever een gekookt maal hebben dan rauwe groenten en vlees.

Neem beide vondsten samen en je krijgt een beeld van een menselijke voorouder die reeds een voorkeur voor gekookt voedsel heeft en dáárom leert vuur te gebruiken. Dit gaat in tegen wat de meeste wetenschappers denken. Zij menen namelijk dat de mens pas 250.000 jaar geleden vuur ging gebruiken, en vervólgens ontdekte dat je je maaltijd ook kunt koken.

Niet alleen mensen maar ook gorilla’s, bonobo’s, orang oetans en chimpansees zien dit liever dan een portie rauw vlees en ongekookte groenten.

Brainfood voor de denkende mens

Waarom is deze kwestie zo belangrijk? Een van de grootste raadsels van de menselijke evolutie is hoe wij ( homo sapiens) aan onze enorme hersenen zijn gekomen. Een mensenbrein is namelijk niet alleen groot in verhouding tot de rest van het lichaam, het verslindt ook energie: zo’n 25% van alles wat wij eten komt ten goede aan onze hersenen.

De meest gangbare gedachte is dat dit brein werd mogelijk gemaakt doordat we veel meer vlees gingen eten. Vlees is namelijk erg rijk aan onder andere eiwitten, ijzer en vitaminen. Maar volgens de ‘cooking hypothesis’ zou onze explosieve breingroei dus ook kunnen komen doordat we ons vlees en groente gingen koken. Uit een gekookt maal kan ons lichaam doorgaans meer voedingsstoffen halen dan uit een rauw menu.

Victoria Wobbera, Brian Hareb en Richard Wrangham publiceren de resultaten van hun onderzoek binnenkort in het vakblad Journal of Human Evolution onder de titel ‘Great apes prefer cooked food’.