Vogels vliegen in hiërarchisch patroon

Auteur: | 17 april 2010

Vogels vormen in een zwerm geen willekeurig patroon, maar ordenen zich in een hiërarchische structuur. Dat ontdekten Hongaarse en Engelse wetenschappers door onderzoek aan duiven. Ze beschrijven hun bevindingen in Nature (8 april).

The Pack, Flickr.com

De onderzoekers bonden telkens tien duiven rugzakjes om met gps-apparaatjes, die de positie van de vogels elke 2 seconden vastlegden. Zo zagen ze welke duiven het voortouw namen bij het wijzigen van de koers en welke vogels net iets later volgden. Op basis daarvan bepaalden de onderzoekers de onderlinge verhoudingen tussen de duiven en brachten ze een ingewikkeld netwerk in kaart. Dat bleek een duidelijk hiërarchische structuur te bevatten.

‘Het beslissingsproces is complexer dan één leider met meerdere volgelingen’, legt eerste auteur Máté Nagy uit. ‘Het is meer een soort stemming, waarbij elke vogels een stem heeft, maar het gewicht van de stemmen is verschillend. De leider is degene wiens gedrag het vaakst wordt gekopieerd door anderen.’ Hoe de duiven precies bepalen welke vogel meer overwicht heeft, is niet duidelijk. ‘Er zijn meerdere invloeden, zoals motivatie en ervaring in navigeren.’