Vlees voor seks

Auteur: | 9 april 2009

Onderzoekers van het Duitse Max Planck Instituut ontdekten dat wilde chimpansees vlees ruilen voor seks. Mannetjes die hun geliefden regelmatig een deel van de jachtopbrengst toestoppen, hebben meer kans op een paring. Ook krijgen zij meer nakomelingen dan mannetjes die al het vlees voor zichzelf houden. Vrouwelijke chimpansees omzeilen met deze tactiek het risico op verwondingen tijdens de jacht.

Wilde chimpansees ruilen vlees voor seks. Mannetjes die regelmatig vlees meenemen voor een vrouwtje maken meer kans op een paring dan mannetjes die de buit voor zichzelf houden. Dat schrijven biologen van het Duitse Max Planck Insituut deze week in vakblad PLoS ONE.

Een chimpansee mannetje verorbert zijn zelf gevangen stukje vlees. Afbeelding: Cristina Gomes

Of een chimpansee zijn stukje vlees vrijwillig deelt, is heel duidelijk te zien. Wanneer een vrouwtje voedsel steelt, zal een mannetje gaan huilen, krijsen of zich agressief gedragen richting de dievegge. Het delen van vlees gebeurt op een passieve of op een actieve manier. In het eerste geval staat een mannetje toe dat het vrouwtje mee-eet van een stuk vlees dat duidelijk zijn bezit is. Als een mannetje actief vlees aanbiedt, legt hij dat in de uitgestoken hand van een vrouwtje. De Duitse onderzoekers volgden een kolonie chimpansees in Ivoorkust voor bijna twee jaar. Zij hielden nauwlettend in de gaten hoe vaak en hoeveel vlees mannetjes deelden en of dit delen leidt tot paringen.

Vrouwelijke chimpansee met jong en een net gekregen stukje vlees. Afbeelding: Cristina Gomes

Langetermijninvestering

In 30 procent van de gevallen paart een vrouwtje met een mannetje waarvan ze nog nooit een stukje vlees heeft gekregen. 70 procent van de paringen vindt echter pas plaats nadat een mannetje minimaal één keer een stukje vlees bij het vrouwtje heeft gebracht. Een mannetje dat vlees deelt, heeft twee keer zoveel kans op seks als een mannetje dat alles voor zichzelf houdt. De frequentie van het delen en de hoeveelheid vlees die ze per keer krijgen, maakt vrouwelijke chimpansees niet zoveel uit. Naast het delen van vlees bepaalt de status van een mannetje of het vrouwtje met hem wil paren. Gebaren als vlooien, het delen van ander voedsel dan vlees of het bieden van bescherming lijken niet zo’n grote invloed te hebben.

Dit vrouwtje bedelt bij een mannetje voor vlees. Zal het haar lukken om een stukje te krijgen? Afbeelding: Cristina Gomes

Vrouwelijke chimpansees hebben verschillende vruchtbare perioden waarin hun voortplantingsorganen gezwollen zijn. Mannetjes hebben de neiging om eerder vlees te delen met vrouwtjes die op dat moment vruchtbaar zijn. Alleen investeren in die vruchtbare periode leidt niet tot meer paringen en daarom investeren mannetjes niet exclusief in vruchtbare vrouwtjes. Het delen van vlees is voor de mannetjes een langetermijninvestering om het voortplantingssucces en het aantal nakomelingen te vergroten.

Ja hoor, gelukt. Het mannetje heeft zijn vlees gedeeld met het bedelende vrouwtje. Afbeelding: Cristina Gomes

Verwondingen omzeilen

Ook de vrouwtjes hebben er baat bij dat mannetjes hun vlees graag delen. Hierdoor krijgen zij voldoende voedsel en voedingsstoffen binnen zonder dat ze zelf op jacht hoeven. Dit bespaart energie en bovendien omzeilen de vrouwtjes met deze tactiek het risico om tijdens de jacht gewond te raken. De onderzoekers pleiten voor verdere studies naar dit gedrag in andere chimpansee populaties. Pas als het delen van vlees in ruil voor seks in verschillende groepen is aangetoond, kun je zeggen dat de tactiek algemeen is voor de soort.

Wild chimpanzees exchange meat fors ex on a long-term basis (Cristina Gomes en Cristophe Boesch), PLoS ONE, april 2009