Vijftig miljoen moleculen – en nóg een, en wéér een

Iedere drie seconden een nieuwe verbinding ontdekt of gemaakt

Auteur: | 16 september 2009

Eerder deze maand maakte Chemical Abstracts Service, onderdeel van de American Chemical Society, de registratie van het vijftigmiljoenste molecuul bekend. De snelheid waarmee chemici nieuwe moleculen vinden of maken neemt duizelingwekkende vormen aan. Op naar de honderd miljoen!

CAS Registry is het grootste en bekendste compendium van chemische verbindingen ter wereld. De Amerikanen nemen er publiek beschikbare informatie over moleculen in op. Ze hebben daar steeds drukker mee. Voordat de eerste tien miljoen moleculen waren opgenomen, gingen 33 jaar voorbij. De laatste tien miljoen werden in slechts negen maanden geregistreerd – lang leve de informatietechnologie.

Te bereken valt dat het afgelopen jaar iedere 2,6 seconde een nieuwe verbinding geïsoleerd of gesynthetiseerd werd. Dag en nacht, zeven dagen per week, week in week uit. In het minuutje dat je dit leest zijn er dus al weer 22 bijgekomen.

CAS

Nummer vijftig miljoen

Het vijftig miljoenste molecuul is een zogenaamd heterocyclisch arylmetylideen met de officiële naam (5Z)-5-[(5-fluor-2-hydroxyfenyl)methyleen]-2-(4-methyl-1-piperazinyl)-4(5H)-thiazolon. Het is een verbinding met pijnstillende eigenschappen, vermeld in een octrooi van de Canadese firma Chlorion Pharma. Het arylmetylideen kreeg CAS registratienummer 1181081-51-5.

Speuren naar chemicaliën

Chemical Abstracts bevat van ieder geregistreerde verbinding de moleculaire structuur, de belangrijkste eigenschappen en de namen waaronder het bekend is. Dat kunnen er soms wel duizend zijn. De database wordt gevuld door zo’n 1300 medewerkers die hun informatie halen uit wetenschappelijke artikelen, octrooiliteratuur, de catalogi van chemische toeleveranciers en berichten op Internet. Computers zijn daarbij van onschatbare waarde – handmatig zouden ze nooit de meer dan dertigduizend dagelijkse toevoegingen kunnen realiseren. Hoeveel verbindingen er op dit moment geregistreerd zijn kun je achterhalen via deze link

Klik de video hieronder voor een presentatie (in het Engels) over CAS door Roger Schenk, manager content plannning.

Wie iets minder specifiek chemische informatie zoekt kan sinds kort ook terecht bij Common Chemistry. Hierin staan voor een kleine achtduizend ‘populaire’ verbindingen de namen, structuren en CAS-registratienummers. Handig om bijvoorbeeld te achterhalen onder welke namen aspirine bekend is, of water (inderdaad: ook als Spa…). De meeste ingangen bevatten een link naar de corresponderende wikipedia-pagina.