Videotips Kennislink Scheikunde

Overzicht van videotips verschenen op de vakpagina Scheikunde.

Suggestie voor een videotip? Mail ons!

Forensisch onderzoek

BBC documentaire over het oplossen van misdaden met wetenschap en technologie. Gevonden via documentary heaven, een prachtige ‘webetalage’ van informatieve TV en webvideo.

Het periodiek systeem …

… ‘het alfabet van het universum’. Video gemaakt voor de Betacanon. De Amsterdamse hoogleraar Micha Bonn schreef de aflevering uit de Betacanon over het periodiek systeem.

Welkom in de wereld van de Moleculaire Machines

Mooie compilatie van animaties van de machinerie rond DNA. Ribosomen, reparatie-eiwitten en andere moleculaire systemen flitsen aan je oog voorbij. Uitleg ontbreekt, maar de beelden zijn fantastisch, evenals de sfeerverhogende muziek van Pink Floyd.

De chemie van de wereldbeker

Hier gaat het om tijdens het wereldkampioenschap voetbal 2010. Een beker van kostbaar goud. Maar hoeveel goud precies? De warhoofdige presentator Martyn Poliakoff rekent in de laatste aflevering van Periodic Videos voor dat de beker niet te tillen zou zijn als het om massief goud zou gaan. Waarschijnlijk is de cup hol van binnen.

Brandend ijs

Rara hoe kan dat? Het geheim zit ’m in de aanwezigheid van calciumcarbide op de bodem van de pyrex schaal. Met smeltend ijs reageert het tot het brandbare gas ethyn, ook bekend als acetyleen. Dezelfde reactie speelt de hoofdrol in het traditionele carbidschieten op oudjaarsdag.

Instant ijs!

Voor wie het buiten te koud vindt….

Kerstchemieboom

Bij wijze van kerstwens knutselde het team van periodic videos een kerstboom met chemieversieringen in elkaar. Een boom vol molecuulmodellen – je moet er maar opkomen. Hun blijde boodschap: volgend jaar gaan ze video’s maken over moleculen. Stay tuned!

Schuimfonteinen

Elementenlied

Een oudje alweer maar hij blijft aardig: de Nederlandse versie van de ‘Element Song’ van Tom Lehrer. Uitgevoerd door imitator en stemkunstenaar Robert Paul.

Soundtrack periodiek systeem

De Amerikaanse band They Might Be Giants maakte met ‘Meet the Elements’ een soort soundtrack voor het periodiek systeem. De muziek met bijbehorende animatie introduceert de belangrijkste elementen uit het leven van alledag, waarbij en passant wordt uitgelegd waar atomen uit bestaan en hoe moleculen opgebouwd worden. ‘Meet the Elements’ is afkomstig van de dvd ‘Here Comes Science’ die basisschoolleerlingen op muzikale en visuele wijze duidelijk maakt wat de natuurwetenschappen inhouden. (Engelstalige video)

Copernicium

De makers van de befaamde periodic videos togen direct aan het werk toen bekend werd dat element 112 waarschijnlijk Copernicium zou gaan heten. Professor Poliakoff en zijn studenten hebben zo hun bedenkingen. (Engelstalige video)

Ferrofluid-kunst

We hadden al eens een ferrofluid als foto van de week. De Japanse kunstenares Sachiko Kodama maakte prachtige video’s van deze suspensies van nanoscopische ferromagnetische deeltjes in een vloeistof. Op haar site is te lezen hoe het filmje gemaakt werd.