Verloopstekker legt gen stil

Auteur: | 15 februari 2009

Amerikaanse wetenschappers hebben een techniek die kankerveroorzakende genen stillegt, sterk verbeterd. De truc: een verloopstekker.

Van sommige genen zou je soms willen dat je ze gewoon niet had. Zoals een gen dat ervoor zorgt dat je snel dik wordt, of op latere leeftijd kanker veroorzaakt.

Wanneer defecte genen moeilijk te veranderen zijn, proberen wetenschappers in plaats daarvan het effect van dat gen te stoppen. Met de techniek RNA-interferentie kan dat: de boodschappen die het gen verstuurt, zoals de opdracht voor kankerende celdeling, worden dan met een speciale stof onderschept en vernietigd.

Samuel Gunderson en zijn collega’s van Rutgers Universiteit in de VS hebben deze techniek sterk verbeterd. Ze gebruiken een verloopstekker om de onderscheppende stof, een eiwit, veel preciezer af te stellen. De resultaten staan in het vaktijdschrift Nature Biotechnology.

De verloopstekker, de ‘U1-adapter’ gedoopt, past aan één zijde precies op het onderscheppende eiwit en aan de andere zijde precies op het gen dat stil moet blijven. En: je kunt de adapter zo ombouwen dat hij op verschillende genen past. Dat maakt het mogelijk een scala aan genen stil te leggen.

De verloopstekker is erg welkom, want tot dusver bleek RNA-interferentie zonder extra hulpmiddelen een hele klus. De ene keer maakte het onderscheppende eiwit teveel genen monddood, de andere keer te weinig. Het spul bleek simpelweg niet precies genoeg om het gewenste gen stil te krijgen. Met de U1-adapter is dat geen probleem meer.

De adapter heeft nog meer voordelen. Zo blijken volgens Gunderson en zijn collega’s meerdere verloopstekkers op één gen te passen. Dat is handig, want meer verloopstekkers betekent ook meer onderdrukking van het ongewenste gen.

Voor zover de wetenschappers konden testen, had de U1-adapter geen nare bijeffecten. Hij doet dus precies wat hij moet doen: vervelende genen het zwijgen opleggen. Gunderson verwacht daarom dat zijn verloopstekker vrij snel op mensen kan worden getest.

RNA-interferentie – artikel van Biomedisch.nl Veelbelovend molecuul tegen kanker