Veren maken de man; Sexy blijven voor meer nageslacht

Auteur: | 29 september 2005

Mannetjes moeten zorgen dat ze hun good looks ook volhouden na het flirten met de vrouwtjes. Anders gaan de vrouwtjes vreemd en belanden er jongen van een andere vader in hun nest.

Zoals vele vrouwtjesdieren, hebben vrouwtjes van de Noord-Amerikaanse boerenzwaluwen ( Hirundo rustica erythrogaster) het voor het kiezen als het om mannetjes gaat. De dames letten daarbij vaak op de looks van de heren. Hoe gespierder, patseriger of opgedofter het mannetje, hoe beter dit mannetje haar zal helpen om haar genen te verspreiden (als het goed is). Onderzoekers zijn er nog niet achter of het uiterlijke vertoon aangeeft dat ’ie een hoge sociale status of de beste genen heeft of dat ’ie gewoon een goeie papa is.

Drie boerenzwaluwen Bron: Science

De zwaluwvrouwtjes vallen vooral op mannetjes met mooie bruine flanken. Uit onderzoek door Rebecca Safran van de Princeton Universiteit in Amerika en haar collega’s bleek dat het niet handig is als de flanken van de mannetjes tijdens hun relatie verbleken. Nadat de eerste eieren gelegd waren, gaven de onderzoekers sommige mannetjes met een (onschadelijke) bruine stift een mooier verenkleed. Ook al bleven de originele koppels wel bij elkaar, het genetische plaatje liet zien dat de vrouwtjes hun tweede nest van het seizoen door de extra gebruinde mannetjes hadden laten bevruchten. En zo werden de andere mannetjes opgezadeld met kroost dat niet van henzelf was.

Deze boerenzwaluw wordt extra bruin gekleurd. Bron: Science

Vreemd genoeg zijn de effecten van het uiterlijk van de mannetjes tot nu toe alleen onderzocht vlak voor of na het vormen van de koppels, maar niet meer na het eerste legsel. In dit onderzoek is ook het tweede legsel onderzocht. Veel vogels zijn monogaam (trouw aan hun partner), omdat er zorg van 2 ouders nodig is voor het opvoeden van de jongen. Toch gebeurt het bij veel van deze vogelsoorten dat vrouwtjes stiekem ook met andere mannetjes paren. De voortplanting dient nu eenmaal om genen zo goed mogelijk te verspreiden en door vreemd te gaan, spreiden de vrouwtjes hun kansen.