Veilig virus tegen kanker

Auteur: | 22 januari 2009

Medische wetenschappers in de Verenigde Staten hebben een relatief vriendelijke manier gevonden om een veelvoorkomende vorm van kinderkanker, neuroblastoma, te behandelen. Ze gebruiken een virus om tumorcellen te doden.

Neuroblastoma is een soort kanker die louter bij kinderen voorkomt. Wel krijgen peuters dan dezelfde behandelingen als volwassenen met kanker: operaties en chemo- en stralingskuren. Vanzelfsprekend zijn dit behoorlijke ingrepen; daarom zijn artsen en wetenschappers naarstig op zoek naar een minder heftige aanpak.

Die is nu om de hoek komen kijken. Timothy Cripe en zijn collega’s van de Universiteit van Ohio hebben de kankercellen van neuroblastoma-patiënten eens goed onder de loep genomen om een zwakke plek te vinden.

De onderzoekers kweekten de cellen buiten de lichamen van kankerpatiëntjes verder, zodat er geen beperkingen waren om ze te bestuderen. De cellen die neuroblastomakanker veroorzaken, bleken zieke stamcellen te zijn.

Gezonde stamcellen van deze soort helpen peuters bij het groeien van adrenalineklieren en het zenuwstelsel. Maar in het geval van neuroblastoma gaan de remmen los en groeien de stamcellen op de verkeerde manier verder. Met een tumor als gevolg.

Nu bleek dat het hier om stamcellen ging, vonden Cripe en zijn collega’s het makkelijker om een betere behandeling te bedenken. En zo kwamen ze op het idee om de tumorcellen met een speciaal herpesvirus te behandelen.

Dat klinkt vreemder dan het is. Een virus – ziekmakend of niet – is in staat cellen te infiltreren en ze daarna te doden. En het oncolytische virus dat Cripe gebruikte, is speciaal bewerkt om kankercellen te doden. Flink ziekmakende bijwerkingen zijn er daarom niet.

Het lukte Cripe en zijn collega’s om met het bewerkte herpesvirus de kankercellen buiten het lichaam te doden. Ze wilden ook weten of het virus in het lichaam werkt. Om daar een indruk van te krijgen probeerden de biologen het eerst uit op muizen. Ze injecteerden de knaagdieren met het virus en inderdaad: de kanker werd de kop ingedrukt. Of het virus alle kanker uitroeide werd niet duidelijk, maar al snel werd duidelijk dat er geen nieuwe tumoren meer ontstonden.

Overigens is dit niet de eerste keer dat medici het herpesvirus tegen kanker inzetten. Twee jaar geleden testten artsen het ook al uitgebreid bij volwassen kankerpatiënten. En dat scheelt een hoop operaties plus chemo- en stralingskuren. Nu dus ook voor kinderen met neuroblastomakanker