Van dik gen naar dun gen

Auteur: | 17 oktober 2008

Onderzoek naar overgewicht vist keer op keer ‘dikke’ genen op. Nu komt eindelijk een dunheidsgen boven water, dat ervoor zorgt dat je meer vet verbrandt dan suiker. Dat kan hulp bieden om overgewicht en suikerziekte te bestrijden.

De strijd tegen zwaarlijvigheid en diabetes begeeft zich al wat jaartjes op genetische grond. Het leeuwendeel van dat onderzoek legt vooral verbanden tussen bepaalde dikheidsgenen en overgewicht. Hoe die genen precies werken bleef dan vaak giswerk. Nieuw onderzoek naar een bekend dikheidsgen, TBC1D1 geheten, brengt daar verandering in. Duitse wetenschappers kwamen erachter dat een ‘foutje’ in het dikheidsgen het plotseling in een dunheidsgen omtovert. Hoe dat werkt, beschrijven ze in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Genetics.

In hun artikel beschrijven de biologen hoe TBC1D1 in normale toestand werkt – belangrijk om te weten voordat je eraan sleutelt. TBC1D1 zorgt ervoor dat bij je spieren bij normale beweging suiker veel verbranden, en weinig vet. Dat is nuttig in de wilde natuur, wanneer er niet altijd veel te bikken valt. Je kunt dan beter die vetreserves opsparen en direct profiteren van makkelijk te krijgen voedsel, zoals suikerrijk fruit. Maar tegenwoordig hebben we fruit en vlees in overvloed – met als gevolg dat TBC1D1 ons dikker houdt dan nodig is.

Dat hoeft niet meer zo te zijn, schrijven de wetenschappers. Wanneer het dikheidsgen TBC1D1 namelijk een foutje bevat, blijken spieren ineens juist meer vet en minder suiker te verbranden. En dat houdt je dun. Daarmee is het onderzoek een handig aangrijpingspunt voor behandelmethodes bij mensen die gevoelig zijn voor overgewicht: je zou bij hen TBC1D1 kunnen aansporen om spieren meer vet te laten verbranden. Het nut van het gen voor diabetespatiënten is nog niet helemaal duidelijk: daarvoor is meer onderzoek nodig.

Overigens hebben de Duitse wetenschappers de werking van TBC1D1 alleen bij muizen bewezen. Op de afbeelding hierboven zie je een muis met het dikheidsgen, met daarnaast de ‘foute’, dunne variant. Aangezien het gen – voor zover bekend is – bij mensen hetzelfde werkt als bij muizen, lijkt het onderzoek veelbelovend. Een interessante vraag voor vervolgonderzoek: dragen mensen die alles lijken te kunnen eten maar toch dun blijven, ook niet een ‘foutje’ in hun TBC1D1-gen?

Vette genen onthuld – Kennislink artikel Is dik-zijn genetisch bepaald? – artikel van Watisgenomics.nl