Van dezelfde strekking

Auteur: | 4 juni 2004

Planten strekken zich uit om licht te kunnen opvangen. Hetzelfde gebeurt onder water, dan strekken ze omhoog om lucht te krijgen. Wat is het verschil?

Als er veel buurplanten zijn, is het zaak om met de kop boven het maaiveld uit te steken, om voldoende licht op te vangen. Dat kunnen planten doen door strekking van de stengels, en vaak ook de stelen van de bladeren. Deze strekking gaat vaak gepaard met nog een reactie: de bladeren blijven niet in een horizontaal vlak, maar klappen op naar boven, zodat ze echt naar het licht toegroeien.

‘Dat proces is al heel lang bekend. En onderzoekers dachten ook dat ze precies wisten wat het signaal was dat deze reacties in de plant in gang zette. Maar ik heb tijdens mijn promotie-onderzoek–bij experimentele plantenecologie in Nijmegen – ontdekt dat het minder simpel is dan iedereen dacht’, vertelt Ronald Pierik. Hij is sinds een jaar postdoc bij de vakgroep Ecofysiologie van de Universiteit Utrecht.

De ‘klassieke’ verklaring is als volgt. Een plant is omringd door veel buurplanten. Er valt zonlicht op de buurplanten, en het chlorofyl neemt daaruit het rode en blauwe licht op. De bladeren van de buurplanten weerkaatsen ook een deel van het zonlicht, en daar zit dan weinig rood meer in, maar nog steeds even veel ver-rood licht, want dat laatste wordt door het chlorofyl niet geabsorbeerd. Zodoende verandert de verhouding tussen rood en ver-rood licht, afhankelijk van het aantal buurplanten. Het is die relatieve verhouding die de plant waarneemt, met behulp van een ander pigment: fytochroom. Dat raakt actief door rood licht en inactief door ver-rood licht. Op die manier ‘weet’ een plant dat de buren dichtbij zijn.

Deze verklaring was zo’n vijfentwintig jaar lang afdoende. Maar zo simpel lag het niet. Pierik ontdekte dat transgene tabaksplanten die ongevoelig waren voor het gasvormige plantenhormoon ethyleen te langzaam hun stengels strekten en hun bladeren opklapten als ze vlakbij buurplanten stonden. Pierik: ’Ze verloren de competitie om licht van hun wild-type buurplanten. Dat bleek niet alleen met de rood/ver-rood reactie te maken hebben, maar vooral met een vertraagde blauwlicht-reactie en met ethyleen.

Planten die geen ethyleen kunnen waarnemen, kunnen blijkbaar ook niet goed hun buurplanten detecteren.’ Ethyleen speelt dus een rol bij strekking tijdens lichtconcurrentie van landplanten. Nieuw, maar tegelijkertijd niet helemaal een verrassing. Want voor een ander type plant was al lang bekend dat ethyleen cruciaal is voor strekking, namelijk bij planten die vaak te maken krijgen met overstromingen, zoals planten die langs rivieren groeien.

Kunstje