Biotechnologie

Biotechnologie is een verzamelnaam voor technieken waarbij organismen zoals planten, dieren, schimmels en bacteriën worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe stoffen, voeding en medicijnen. Deze levende organismen worden doorgaans genetisch wat veranderd om ze voor de mens bruikbaarder te maken. Zo kunnen genetisch aangepaste micro-organismen helpen bij de voedselbereiding en -productie en zijn gemodificeerde gewassen beter beschermd tegen plaaginsecten. Ook menselijke cellen kunnen worden aangepast zoals bij gentherapie, waarbij een kapot gen van een patiënt vervangen wordt door een gezonde versie. In Nederland richt onderzoek zich op het verbeteren van landbouwgewassen door middel van genetische modificatie, het optimaliseren van algen voor energievoorziening en stamcelonderzoek voor medische toepassingen. Kennislink schrijft over de volle breedte van de biotechnologie: over mens en gezondheid, industrie en milieu, landbouw en voeding en de ethische discussies die dit onderzoek soms oproept.

Betrokken organisaties