Je leest:

Universiteit Twente wint Eco-marathon

Universiteit Twente wint Eco-marathon

Auteur: | 21 mei 2012

Green Team Twente won dit weekeinde de Shell Eco Marathon met een verbruik van 1 op 720 kilometer. Die techniek moeten we allemaal onder de motorkap krijgen.

Greenteam succesvol op Ecomarathon
Greenteam Twente

Green Team Twente won dit weekeinde de Shell Eco Marathon in de klasse Urban Concept met als brandstof waterstof. Hun ultralichte UTMotive verbruikte (omgerekend) slechts 1 op 720 kilometer . Aan de Eco Marathon, een Europese zuinigheidswedstrijd van Shell, deden 180 voertuigen mee. Voor de waterstofklasse hadden zich twintig teams ingeschreven. Vrijdag al zetten de Enschedese studenten een prima beste prestatie neer, terwijl de concurrenten opgaven door technische problemen. Zaterdag scherpte coureur Glenn Roozing met de UTMotive zijn prestaties verder aan. Uiteindelijk won het team met een verbruik van 75 kilometer per kilowattuur. Meer over de techniek van Greenteam. De race om zuinig te rijden gaat altijd door. Studenten van TU Delft claimen met een liter Dubai in het Midden-Oosten te kunnen bereiken.

We vonden ook een ambiteuze zelfbouwer die in de garage achter zijn huis fanatiek sleutelt om het brandstofverbruik omlaag te krijgen. Hij haalt nu al 1 op 55, met bestaande autotechniek!

Ecorunner 3 Delft

De Ecorunner 3 van het TUD-team zoekt op alle denkbare manieren naar zuinigheid. Voor de aandrijving van de Ecorunner 3 is dit jaar gekozen voor een inwheel motor. De motor heeft geen tandwielen, dat scheelt wrijving. De motor zou inmiddels een efficiëntie hebben van rond de 93%. De luchtweerstand van de romp is gereduceerd met CFD-software (Computation Fluid Dynamics). De Eco-Runner 3 heeft een van de kleinste frontale oppervlaktes ter wereld (slechts 0,248 m2). De windtunneltest gaf een weerstandscoëfficient aan van 0,084. Ook gaf de windtunneltest aan dat de Eco-Runner 3 goed presteert met zijwind. Het Eco-Runner Team Delft claimt intussen de meest gestroomlijnde auto ter wereld gemaakt te hebben.

Ecorunner 3, het resultaat van maandenlang sleutelen
Ecorunner 3 TUD

Bijzonder aan het ontwerp is dat er een hoge drukgebied ontstaat aan de achterkant van de Eco-Runner 3. De overdruk zorgt er voor dat het voertuig door de lucht geduwd wordt (in plaats van teruggezogen). De brandstofcel is uitvoerig getest. Gewerkt wordt aan een efficiëntie van ruim 60%. De ophanging van de Eco-runner is simpel en effectief. Bij het achterwiel wordt de besturing geïntegreerd met de ophanging. Met een joystick kan een servomotor het achterwiel zeven graden in elke richting draaien. De draaicirkel is redelijk groot, maar toereikend voor de Eco-Marathon.

Autolab in een schuurtje

Zuinige zelfbouwdriewieler uit klusgarage
Beeld Wijnand Zwart

Tijdens zijn opleiding Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente begon Wijnand Zwart zijspan te rijden en te bouwen. Als docent autotechniek sleutelt hij in vrije uurtjes deze WMZ-3 in elkaar, die met 1 liter Euro 95 benzine 55 kilometer haalt. Hij omschrijft zijn driewieler als een moderne Messerschmidt kabinenroller. De techniek waarmee hij zo zuinig rijdt? Wijnand Zwart: “Ik kies voor een klein frontaaloppervlak. De brandstofmotor is volledig standaard. Gewichtsbesparing zit in het slim belasten van staalplaat in het vlak. Je moet staal niet loodrecht op het vlak belasten, dan heb je veel zwaar plaatwerk nodig. Er zitten meer grappen in. Ik gebruik geen aparte kachelradiator en ventilator, maar de radiator voor de motorkoeling. Een ligfietsbesturing spaart ook gewicht.” Tijdens de lagere school was Wijnand vaak met technisch lego bezig. Via modelbouw belandde hij tussen de brommers en motorfietsen. Bij de Universiteit Twente bouwde hij een motor met zijspan. Hij bouwde een schommelarm-voorvork om de zijspancombinatie een beter stuurgedrag te geven. Later bouwde hij terloops een LPG-installatie in. Op zijn zelfbouw-site zet hij zijn uitvindingen op een rijtje.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 21 mei 2012

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.