Uitsterven dino’s niet oorzaak snelle groei zoogdieren

Auteur: | 5 april 2007

Iedereen weet het: de dinosauriërs domineerden de aarde tot een meteoor in Mexico insloeg. Dit luidde het einde van de dinosauriërs in en daardoor konden de voorouders van de huidige zoogdieren evolueren. Zo gebeurde het. Althans, dat dacht men.

Nu blijkt uit internationaal onderzoek dat het allemaal niet zo makkelijk ligt en dat de voorouders van de huidige zoogdieren pas later begonnen te evolueren. Het uitsterven van de dino’s was niet de directe oorzaak van het ontstaan van de verschillende zoogdieren zoals we die nu kennen.

Verschil van mening

Paleontologen geloofden altijd dat door het uitsterven van de dinosauriërs de voorouders van de nu levende zoogdieren zich snel verspreidden en begonnen te evolueren. De moleculair biologen deelden deze mening niet. “Al lang hebben moleculair biologen en paleontologen verschillende ideeën over het ontstaan van de huidige zoogdieren. Moleculaire data geven aan dat de ontwikkeling van zoogdieren teruggaat tot 100 miljoen jaar geleden. Maar er zijn alleen fossielen gevonden die dateren van ongeveer 55 miljoen jaar geleden. Nu weten we dat de voorouders er al eerder waren, maar in hele kleine aantallen”, zegt dr. MacPhee, een van de onderzoekers.

Super tree

De onderzoekers construeerden een nieuwe ‘tree of life’ met daarin de herkomst van 4500 zoogdieren op aarde. Door oude fossiele data te combineren met nieuwe moleculaire data, konden de onderzoekers de ‘super tree’ reconstrueren. Uit deze nieuwe boom kan afgeleid worden wanneer bepaalde soorten ontstonden.

Afb 1: de supertree klik op de afbeelding voor een grotere versie

Conclusie

Het bleek dat de voorouders van de huidige zoogdieren niet begonnen met een razendsnelle verandering direct nadat de dinosauriërs uitstierven, zoals altijd aangenomen was. De voorouders waren zo’n 85 miljoen jaar geleden al op aarde, maar omdat de aarde gedomineerd werd door de dinosauriërs waren hun aantallen klein en konden ze niet evolueren. In tegenstelling tot de dinosauriërs overleefden de vroegere zoogdieren de meteoorinslag 65 miljoen jaar geleden wel. De onderzoekers geloven dat onze ‘voorouders’ en die van de huidige zoogdieren zich tien miljoen jaar na het uitsterven van de dino’s begonnen te verspreiden en te evolueren. Oorzaak hiervoor was waarschijnlijk een plotselinge opwarming van de aarde. Maar er is meer onderzoek nodig om dat met zekerheid te zeggen.

The delayed rise of present-day mammals (2007) O.R.P Bininda-Emonds, M. Cardillo, K.E. Jones, R.D.E. MacPhee, R.M.D Beck, R. Grenyer, S.A. Price, R.A. Vos, J.L. Gittleman, A. Purvis Nature, 447