Toekomstig planetenbiljart

Auteur: | 10 juni 2009

Het lijkt een science fiction-scenario: de aarde komt in botsing met een andere planeet, bijvoorbeeld Mars of Venus. Maar volgens de berekeningen van Franse sterrenkundigen is zo’n botsing helemaal niet zo onwaarschijnlijk. Niet binnenkort, maar binnen een paar miljard jaar kan er veel gebeuren…

Het zal zo’n 4,5 miljard jaar geleden zijn geweest dat een hemellichaam zo groot als Mars op de aarde is gebotst. Zo’n ruimtebotsing is catastrofaal. Er werd een enorm stuk van de aarde afgeslagen, dat we tegenwoordig nog elke nacht terug kunnen zien: de maan. Sindsdien is het in onze buurt relatief rustig geweest, op een paar meteorietinslagen na. De Franse onderzoekers Laskar en Mickael Gastineau vroegen zich af hoe groot de kans is dat zoiets nog een keer gebeurt. Hun antwoord? Het is niet onwaarschijnlijk, maar voorlopig zitten we goed.

Kepler en Newton

De planeten in ons zonnestelsel gehoorzamen grotendeels de mechanicawetten van Kepler en Newton. Daarmee kunnen we heel goed voorspellen hoe hemellichamen zich ten opzichte van elkaar zullen bewegen, vooral als het om simpele systemen gaat. Zons- en maansverduisteringen berekenen we op de seconde nauwkeurig, en ook de locatie van de planeten in ons zonnestelsel is heel precies bekend. Het wordt lastiger als je over een hele lange tijd wilt uitrekenen wat er met de hemellichamen gebeurt: de berekeningen worden dan zo zwaar, dat we meestal statistische benaderingen gebruiken om een goede schatting te bereiken.

De vier binnenplaneten op een rijtje, in de juiste verhoudingen: Mercurius, Venus, aarde en Mars.

De beweging van de planeten in ons zonnestelsel is al vaak onder de loep genomen, maar de vergelijkingen die de beweging beschrijven kloppen niet goed als de planeten dicht bij elkaar komen – bij een aanstaande botsing, bijvoorbeeld. De Franse sterrenkundigen hebben daarom een rekenmodel ontwikkeld waarin de beweging van planeten niet statistisch benaderd wordt maar steeds opnieuw wordt uitgerekend. Bovendien hebben ze de relativiteitstheorie aan het model toegevoegd, waar de berekeningen ook nog eens een stuk lastiger van worden.

IMCCE-CNRS

Met dat loodzware rekenmodel hebben ze de beweging van de vier planeten die het dichtst bij de zon staan onderzocht: Mercurius, Venus, aarde en Mars. In ruim 2500 simulaties van de komende 5 miljard jaar van het zonnestelsel vonden ze 200 scenario’s waarin twee van de binnenplaneten botsen – en in 48 van die gevallen was de aarde één van die twee planeten. Het staat vast dat als er zo’n botsing plaatsvindt, al het leven op onze planeet in één klap zal worden uitgewist.

Over 5 miljard jaar zal de zon ook ongeveer opgebrand zijn, dus zelfs als er geen explosief einde aan onze mooie planeet komt moeten we voor die tijd een nieuw thuis hebben gevonden.