Bezoek van aardscheerder

Auteur: | 8 november 2011

Om twee minuten voor half twaalf vanavond bevindt planetoïde 2005 YU55 zich op niet meer dan 325.000 kilometer van de aarde. Dat is zo’n 85 procent van de afstand naar de maan. Wereldwijd staan telescopen klaar om een glimp van deze aardscheerder op te vangen.

Het passerende brok ruimtepuin met de weinig illustere naam 2005 YU55 (onder andere vernoemd naar het jaar van ontdekking) is 400 meter in diameter en bestaat voornamelijk uit koolstof. Veel astronomen richten hun optische, infrarood- en radiotelescopen de komende nachten op het object. Zo proberen ze een gedetailleerd beeld maken van het oppervlakte van de planetoïde en kan de samenstelling ervan precies bepaald worden.

Radarbeeld van planetoïde 2005 YU55, op een afstand van bijna 1,4 miljoen kilometer. Dat is 3,6 keer de afstand naar de maan. De planetoïde zal onze planeet naderen tot ongeveer 325.000 kilometer.
NASA/JPL-Caltech

Het is niet vaak dat een dergelijke groot object zo dichtbij komt. Sander ter Veen en Emilio Enriquez, beiden promovendus radioastronomie van de Radboud Universiteit Nijmegen, schatten dat zoiets slechts eens in de 30 jaar gebeurt. Daarom grijpen astronomen nu hun kans. “Wij gaan ook het dak van de faculteit op, om YU55 met onze optische telescoop te vinden en te filmen. Dat kan lastig worden, want het toch al vrij donkere object heeft een snelheid van zo’n 50.000 km/u.”

De planetoïde passeert de aarde in de nacht van 8 op 9 november 2011 op een afstand van zo’n 325.000 km. Ook de maan wordt, op bijna 240.000 km na, niet geraakt.

Enriquez en Ter Veen weten zeker dat de planetoïde de aarde dit keer niet zal treffen. De baan is precies bekend. Maar 2005 YU55 zet nu koers naar Venus om daar langs te scheren en weer terug te keren naar onze regio. Dergelijke flyby’s langs planeten veranderen het pad van de planetoïde iets, waardoor er een onzekerheid in de berekeningen sluipt. “We weten pas hoe dichtbij hij de volgende keer komt (in 2041) als hij langs Venus is geweest.”