Superster onder planten krijgt update

Auteur: | 26 juni 2009

De spotlights gaan weer eens aan voor de zandraket, een simpel plantje waarmee onderzoekers snel en makkelijk kennis opdoen over andere planten. De DNA-volgorde van de zandraket was in 2000 al bekend, maar nu krijgt hij een flinke update.

De zandraket is een klein plantje en groeit op zanderige bodems. Ook in Nederland. Nu weten we weer wat meer over zijn genoom.

De zandraket, ook wel Arabidopsis thalania, is de beste vriend van plantwetenschappers. De simpele plant leert onderzoekers veel over planten in het algemeen, waaronder dus ook landbouwplanten. De miniplant heeft al geholpen aan kennis over hoe planten precies licht in energie omzetten of hoe de bloei geregeld wordt – dat is belangrijke kennis voor de landbouwonderzoek. Bij dat laatste voorbeeld valt te denken aan boeren die graag hun gewassen graag op bepaalde tijden willen laten bloeien, zodat ze op het meest gunstige tijdstip kunnen oogsten.

Deze week krijgt het genoom – de DNA-volgorde – van de zandraket een behoorlijke update. Dat meldt de website waarop de DNA van het plantje is uitgestald. Juist het genoom van de zandraket zegt in combinatie met goed onderzoek veel over de manier waarop planten werken. Iedere verbetering van ons begrip over dat genoom is daarom welkom.

In totaal hebben plantwetenschappers deze week toegang tot 282 voorheen onbekende stukjes DNA. Verder zijn er 739 nieuwe functies binnen het genoom verduidelijkt. Dat misschien klinkt alsof de onderzoekers nu ineens 739 nieuwe eigenschappen in de zandraket hebben ontdekt, maar dat valt wel mee. Het komt erop neer dat de plantwetenschappers nu beter weten hoe sommige genen in het plantje precies werken en met welke andere genen ze regelmatig in contact staan.

Dit zal niet de laatste update zijn die deze plant met sterrenstatus krijgt. Het gebeurt vaker dat onderzoekers het genoom van een plant of dier opnieuw bekijken en beseffen dat het plaatje veel preciezer kan. Dat overkwam eerder dit jaar ook al de muis.