Superbacterie in schoon water

Auteur: | 13 mei 2009

Ironisch is het wel. Waterzuiveringsinstallaties die handige bacteriën gebruiken om vies water schoon te krijgen, blijken antibiotica-resistentie bij andere bacteriën in de hand te werken. Van resistente bacteriën kun je ongeneeslijk ziek worden. Aan schoon water heb je dan weinig.

stunner101.blogspot.com

In de animatiefilm Finding Nemo zit een voor het verhaal praktisch leugentje: rioolbuizen met afvalwater eindigen allemaal in zee. Klopt niet, want eerst wordt het water schoongemaakt in een zuiveringsinstallatie. Toch is het beeld van al het afvalwater op één hoop, waar het ook vandaan komt, niet verkeerd.

Huiswater, industrieel water, ziekenhuiswater: vroeg of laat zit het allemaal in één rioleringsbuis. Omdat in dit afvalwater ook medicijnresten zoals antibiotica zitten, zijn wetenschappers bezorgd dat bacteriën in het water resistent worden tegen deze medicijnen. Die resistentie kunnen ze doorgeven aan schadelijke bacteriën, waar de mens op zijn beurt ziek van wordt. En als de bacterie resistent is tegen meerdere antibiotica, heb je grote kans dat een infectie van zo’n superbacterie ongeneeslijk is.

Hoe en waar bacteriën in het afvalwater resistent kunnen worden, was tot dusver onduidelijk. Daar hebben Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Michigan nu een antwoord op: in waterzuiveringsinstallaties. En wel in de compartimenten waar de installatie gebruik maakt van biotechnologie om onafbreekbare stoffen op te ruimen. Dat komt door het hoge gehalte aan schoonmaakbacteriën – ook wel actief slib – dat daar leeft.

Het blijkt dat Acinetobacter-bacteriën het snelst resistent worden tegen antibiotica, wanneer ze in een waterzuiveringsinstallatie zitten. Als een bacterie resistent is tegen meerdere geneesmiddelen, noemen we hem ook wel multiresistent.
Janice Carr

De wetenschappers gingen na of het water op verschillende plekken in en rondom een waterzuiveringsinstallatie speciale bacteriestam, Acinetobacter genaamd, bevatte. Die stam is berucht omdat hij bijzonder snel resistentie tegen meerdere geneesmiddelen ontwikkelt. Daarom is het een goede graadmeter voor waar resistentie snel optreedt.

De onderzoekers vonden de meest resistente Acinetobacter-groepjes in het compartiment met actief slib. Dat hadden de onderzoekers eigenlijk wel verwacht. Het is namelijk al langer bekend dat grote groepen microben handige eigenschappen zoals antibiotica-resistentie onderling makkelijk uitwisselen.

Maar verspreidt deze resistentie zich snel in het milieu? Dat is moeilijk te zeggen, omdat de wetenschappers alleen maar naar Acinetobacter-stammen hebben gekeken. Wel kwamen ze erachter dat het water dat uit de waterzuiveringsinstallatie komt, twee keer zoveel resistente Acinetobacter-stammen bevatte dan het water dat erin ging. En dat is geen goed teken – vooral voor ziekenhuizen, want daar ontstaan mens-op-mens infecties door resistente bacteriën het meest.

Bacteriën en antibiotica-resistentie (artikel van Kennislink)