Je leest:

Stevelduct; containertransport door de lucht

Stevelduct; containertransport door de lucht

Auteur: | 23 mei 2012

Het Stevelduct is een nieuw type transport waarbij containers met een klein hoogteverschil door de lucht van A naar B ‘drijven’. De energie, stromend water, komt via pijpen van een rivier verderop. Het principe combineert de techniek van het aquaduct en die van het stevelen. Vandaar de naam; Stevelduct.

Door te stevelen drijven containers naar hun bestemming.
Stevelduct Nederland

Vrachtvervoer is nog steeds verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot. Alle vrachtwagens belasten naast het milieu ook ons wegennet. Stevelen is een schoon transportalternatief zonder brandstoffen. De vracht drijft in een met water gevuld transportsysteem naar zijn haven van bestemming. Er is geen bestuurder, geen geluid, geen brandstof, .. geen uitstoot. Stevelen is een klassiek fenomeen dat gebruik maakt van stromend water. Uitvinder Aad van den Ende bedacht een een techniek waardoor vracht in een gesloten watersysteem, een Stevelduct, duurzaam van A naar B drijft. Hij gebruikt daarvoor de kracht van een rivier.

Stevelprincipe

Als Aad van den Ende zware containers naar Duitsland wilt stevelen (stroomopwaarts) gebruikt hij de kracht van de Rijn die naar ons toe stroomt (stroomafwaarts). Het idee hierachter? De Rijn in West-Duitsland stroomt op een hoogte van 43 m boven NAP naar Nederland toe. Als je een stevelduct, een transportsysteem van betonnen bakken bouwt van hier naar W-Duitsland (zie afb.bovenin) met aan aanvoerleiding van water vanuit Duitsland, dan zorgt de druk van de rivier voor verplaatsing van de containers. Nadeel is de hoge investering (betonnen bakken in de lucht bouwen), maar na na het knippen van het lint komt er geen energie meer aan te pas. Er is ook geen uitstoot. De power om containers moeiteloos de stroom op te sturen komt immers van de rivier. Het energieloze stevelen maakt gebruik van het principe van de communicerende vaten en kunstmatig verval. Hard gaat het natuurlijk allemaal niet, het is eerder drijven, dobberen, maar het proces kan klokje-rond door, ook in het weekeinde. Bewegende onderdelen zijn overbodig, dat scheelt in onderhoud. De techniek is ontleend aan oude Romeinse bouwkunst. Is de introductie van deze opmerkelijke plannen luchtfietserij…?

Nader onderzoek

Uitvinder Van den Ende presenteerde zijn vinding op de TU Delft. De Delftse onderzoeker A.P. van Voorden voerde een eerste haalbaarheidsstudie uit. Die ziet er niet ongunstig uit; er is zelfs aanleiding om ook naar de economische kant van de zaak te gaan kijken. De Kennisalliantie is ook wel te porren voor stevelen. Zij publiceren een update van het project.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 23 mei 2012

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.