Ster eet planeet op

Auteur: | 21 mei 2001

Europese astronomen hebben een ster gevonden die minstens een van zijn planeten heeft opgegeten. De ‘etensresten’ zijn aangetroffen in de buitenste gaslagen van de ster. Het is het eerste overtuigende bewijs dat planeten verorberd kunnen worden door hun moederster.

Indirecte aanwijzingen voor zulk kosmisch kannibalisme waren er al langer. Sommige exoplaneten (planeten bij andere sterren dan de zon) draaien in extreem kleine of zeer langgerekte banen om hun moederster. Dat valt alleen te verklaren wanneer er ernstige baanverstoringen hebben plaatsgevonden. Bij zo’n verstoring kan een andere planeet de ruimte in geslingerd worden, of in de ster terecht komen.

Garik Israelian van het astrofysisch instituut in Tenerife heeft nu een ster gevonden die zich daadwerkelijk tegoed heeft gedaan aan een planeet. Samen met drie collega’s publiceerde Israelian zijn ontdekking afgelopen donderdag in Nature.

Het gaat om de ster HD82943, die op 90 lichtjaar afstand staat in het sterrenbeeld Waterslang. De ster wordt vergezeld door twee zware planeten in zeer langgerekte banen. Met de Europese Very Large Telescope in Chili is ontdekt dat er in de buitenlagen van de ster veel lithium-6 aanwezig is. Dat element komt normaalgesproken niet in sterren voor, maar wel in planeten. Volgens Israelian en zijn collega’s heeft de ster dus minstens één andere planeet opgegeten.