Stemmen beveiligd met kwantumcode

Bij de verkiezingen in het Kanton Genève op 21 oktober heeft Zwitserland een wereldprimeur. De uitgebrachte stemmen worden vanuit stemlokalen via een onkraakbare kwantumverbinding naar de centrale stemcomputer gestuurd.

De inwoners van Genève zullen weinig merken van de zwarte kastjes, maar hun stemmen worden tijdens de verkiezingen van 21 oktober verstuurd via een gegarandeerd onkraakbare Cerebris-verbinding van het bedrijf Id Quantique. De datastroom van de verkiezingen is beveiligd met kwantumcryptografie (quantum key distribution). Via een niet af te luisteren verbinding delen zender en ontvanger een eenmalige cijfercode, waarmee ze hun communicatie beveiligen. Zonder die one-time pad-code is de versleutelde boodschap compleet onleesbaar; er zit geen enkele structuur in de boodschap die een snelle computer de code laat raden.

Informatie die wordt beveiligd met quantumcryptografie (ook wel quantum key distribution) is gegarandeerd onleesbaar voor iedereen behalve zender en ontvanger.

Eenmalige verbinding

De one-time pad-techniek werkt ook zonder kwantumverbinding, maar alleen als zender en ontvanger de gebruikte cijfercode zonder afluisteraars kunnen delen. Kwantumcryptografie zorgt daarvoor met een niet af te tappen verbinding. Die maakt gebruik van de natuurwetten voor de allerkleinste deeltjes, zoals atomen en lichtdeeltjes. Zulke deeltjes kunnen oneindig snel informatie delen over een grote afstand en doen dat exact één keer; als iemand probeert af te luisteren merkt de ontvanger dat meteen doordat hij alleen nog maar onbruikbare ruis binnenkrijgt. Door alleen ruisloos gedeelde getallen te gebruiken weten zender en ontvanger dat niemand hun code heeft onderschept.

Overigens kan de kwantumcode niet voorkomen dat er met de stemcomputer zelf wordt gerommeld. In Nederland waarschuwt de actiegroep wijvertrouwenstemcomputersniet voor de zwakke beveiliging van zulke apparatuur.