Startpunten kanker vindbaar gemaakt

Auteur: | 27 februari 2009

Eindelijk zijn de genen waar kanker begint makkelijk vindbaar geworden. Dat schrijven twee groepen onderzoekers in de twee belangrijkste wetenschapsbladen ter wereld. Kanker in zijn vroegste stadium herkennen is nog nooit zo makkelijk geweest.

Kanker is een genetische ziekte: zodra een bepaald soort gen kapot gaat, zal de cel waar hij in zit zichzelf oneindig delen. En – logisch maar belangrijk – dat foute gen kopieert zichzelf bij iedere deling mee. Alle cellen die volgen zijn dus zieke kankercellen. Samen vormen ze een kwaadaardige tumor.

Eindelijk zijn de genen waar kanker begint makkelijk vindbaar geworden

Omdat eenmaal groeiende kanker hardnekkig is, maken artsen en onderzoekers het op tijd herkennen ervan een topprioriteit. En deze week is daar een belangrijke stap in gemaakt. Twee groepen onderzoekers, onder leiding van David Largaespada, beschrijven in de vooraanstaande bladen Science en Nature Biotechnology hoe ze de genen opsporen waar kanker meestal begint.

Gewapend met die kennis kunnen wetenschappers het foute gen van een kankerpatiënt makkelijker herkennen en in de toekomst met gentherapie weer repareren. Vernietigende behandelingen zijn dan niet meer nodig. “Het is ook goed mogelijk dat artsen in de toekomst die risicogenen in de gaten kunnen houden”, reageert hoofdonderzoeker David Largaespada via e-mail. “Dan kun je vlak nadat het gen kapot gaat en de tumor nét begint te groeien, al ingrijpen.”

Largaespada en zijn collega’s vonden de risicogenen met behulp van hele families proefmuizen. Een stukje natuurlijk muizen-DNA dat snel van plek wisselt en daarom vaak in contact komt met andere genen, werd aangezet in de darm- en levercellen van de muizenfamilie. Wanneer het zogeheten ‘spring-gen’ in contact kwam met een voor kanker gevoelig gen, dan sloeg dat kankergen aan.

Omdat de wetenschappers tientallen muizen tegelijk testten, gaven ze het spring-gen kans om op allerlei mogelijke kankergenen te ‘springen’. En dus kregen de arme muizen stapels tumoren. Daar maakten de biologen dankbaar gebruik van: ze plozen iedere tumor na op kankerveroorzakende genen. En ze vonden er nogal wat: zo’n 30 verschillende voor leverkanker en 70 voor darmkanker.

Heel veel van die genetische broedhaarden bleken op mensengenen te lijken waarvan we al weten dat ze kanker veroorzaken. Maar er zaten ook een hoop nieuwe bij, waarvan het goed mogelijk is dat mensen die ook dragen.

Toch hebben de onderzoekers hebben niet de startgenen van ieder mogelijk soort kanker gevonden, maar alleen die van darm- en leverkanker. “Om andere kankergenen te vinden”, legt Largaespada uit, “moeten we het experiment veel vaker herhalen.”

Dat is geen goed nieuws voor de muizen, maar wel voor toekomstige kankerpatiënten.

Kankergenen opsporen – artikel van Watisgenomics.nl Kanker, een ziekte van het DNA – artikel van Watisgenomics.nl Gentherapie – artikel van Biomedisch.nl