Stamcel uit teelbal geen manusje-van-alles

Auteur: | 8 januari 2009

Amerikaanse onderzoekers hebben stamcellen uit teelballen nog eens goed onder de loep genomen. Ze blijken niet zo veelbelovend als eerder werd gedacht, maar kunnen zeker helpen bij geslachtsziektes.

De perfecte stamcel is die uit de embryo. Embryonale stamcellen kunnen in iedere cel veranderen die je lichaam nodig heeft. Als ze maar op de juiste plaats worden gezet. Daarom blijken ze zo veelbelovend in therapieën waarbij patiënten een tekort aan bepaalde lichaamscellen hebben. Bijvoorbeeld: stamcellen in de hersenen van Alzheimerpatiënten werken deze tergende ziekte tegen.

Maar omdat embryo’s niet aan bomen groeien, kijken onderzoekers graag naar alternatieven. De beste kandidaat die evenveel zou kunnen als de embryonale stamcel, zo meent een aantal wetenschappers, is een geslachtscel. Die zijn immers uitverkoren om ooit eens embryocellen te worden. Geslachtscellen kun je halen uit de eierstokken van een vrouw of uit de ballen van een man. De ballen zijn op het moment favoriet bij onderzoekers, want die hangen makkelijk bereikbaar tussen de benen.

In 2005 berichtten biologen over succes: stamcellen uit teelballen werken erg goed. Bij muizen dan. Ze bleken inzetbaar in een groot deel van de muizenlichaampjes. Later doken meer aanwijzingen op voor deze flexibiliteit – ook wel pluripotentie – van teelbalstamcellen.

Maar nu melden wetenschappers van de universiteit van Stanford in de VS onder leiding van Renee Reijo-Pera iets anders: menselijke stamcellen uit teelballen kunnen zeker niet zoveel diverse ziekten aan als door het eerdere succes werd gedacht.

Reijo-Pera en haar collega’s isoleerden stamcellen uit teelballen van negentien proefpersonen en onderwierp deze aan een hele serie tests. Daaruit bleek dat de typische trekjes die embryonale stamcellen zo veelzijdig maken, slechts deels aanwezig zijn in stamcellen uit de teelbal.

Wel vonden de onderzoekers aanwijzingen dat deze stamcellen behulpzaam kunnen om onvruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen tegen te gaan. Niet verassend is één van de wetenschappers hoofd van een onvruchtbaarheidskliniek; daar zullen onderzoekers kijken of de teelbalstamcellen onvruchtbare ouders met een kinderwens misschien iets gelukkiger kunnen maken.