SOHO waarschuwt astronauten voor zonnevlammen

Auteur: | 14 februari 2008

Dankzij een methode die ontwikkeld is door Arik Posner van het Southwest Research Institute in Boulder, Colorado, is het voortaan mogelijk om astronauten op tijd te waarschuwen voor zonnevlammen. Bij zulke explosies worden grote hoeveelheden elektrisch geladen atoomkernen de ruimte in geblazen, die schadelijk zijn voor levende organismen en aanleiding kunnen geven tot stralingsziekte en kanker.

Op aarde worden we tegen deze schadelijke deeltjes beschermd door het magnetisch veld van onze planeet, maar astronauten op de maan, of tijdens een ruimtewandeling vanuit het internationale ruimtestation ISS, lopen een zeer verhoogd risico.

SOHO-opname van een krachtige zonnevlam.

Metingen van de Europees-Amerikaanse SOHO-satelliet, op 1,5 miljoen kilometer afstand van de aarde in de richting van de zon, worden nu echter in real time doorgegeven. SOHO meet relativistische elektronen, die vanwege hun geringere massa eerder bij de aarde aankomen dan de veel schadelijker atoomkernen (voornamelijk protonen). Op die manier is het mogelijk ongeveer een uur van tevoren te waarschuwen voor een aanstormende deeltjeswolk.