Snelst rondtollende planetoïde

Auteur: | 29 mei 2008

De Britse amateur-sterrenkundige Richard Miles heeft een recordhouder in het zonnestelsel ontdekt: de snelst rondtollende planetoïde ooit gevonden. Het blok steen weegt ruim 5000 ton en draait in 42,7 seconden om zijn as.

De 56-jarige amateur-astronoom Richard Miles uit Dorset, Engeland, die tevens vicevoorzitter is van de British Astronomical Association, heeft een planetoïde ontdekt die elke 42,7 seconden om zijn as draait. Het is het snelst roterende hemellichaam in het zonnestelsel; de vorige recordhouder draaide elke 78 seconden om zijn as.

Planetoïde 2008 HJ beweegt met hoge snelheid tussen de sterren en verandert ondertussen periodiek van helderheid als gevolg van de snelle rotatie.

Planetoïde 2008 HJ meet waarschijnlijk 12 bij 24 kilometer, weegt ruim vijfduizend ton, en scheerde eind april op één miljoen kilometer afstand langs de aarde met een snelheid van 45 kilometer per seconde. Miles verrichtte via internet waarnemingen aan de aardscheerder met behulp van de Faulkes Telescope South in Australië. Uit de periodieke helderheidswisselingen kon de rotatieperiode van het rotsblok worden afgeleid. Zulke snel roterende steenklompen kunnen ontstaan bij onderlinge botsingen, maar de rotatiesnelheden van planetoïden kunnen in de loop van miljoenen jaren ook toenemen onder invloed van ongelijk verdeelde zonnestraling.