Sneller leren met stroom op je brein

Auteur: | 9 november 2010

Twee elektrodes die wat stroom op je brein zetten: eentje linksachter op je hoofd, en eentje rechtachter op je hoofd. Dat is alles wat er voor nodig is om je iets sneller een cijfercode te leren kraken, schrijven hersenwetenschappers van Oxford University in het vakblad ‘Current Biology’. En het doet niet eens pijn.

Zo’n vijftig studenten meldden zich bij het lab, waar ze een reeks symbolen voorgeschoteld kregen. Die symbolen stonden voor een cijfer, maar dat wisten de studenten niet. Zij kregen de opdracht om door trail and error uit te vogelen welk symbool hoger in waarde was dan de andere. En wat bleek? De studenten waarvan de juiste hersengebiedjes onder stroom waren gezet, leerden sneller de cijfercode te kraken dan de studenten zonder ‘stroombrein’.

De cijfer-symboolreeks uit het Britse onderzoek. De studenten kregen alleen de symbolen te zien, niet de bijbehorende cijfers.

Soepeler leerproces helpt misschien bij dyscalculie

Hoe dat komt, is al langer bekend. Als je de juiste plek in je brein van wat extra elektriciteit voorziet, dan raken de hersencellen daar wat gemakkelijker geprikkeld. Dat versoepelt het leerproces. De wetenschappers zijn daarom voorzichtig begonnen met een vervolgonderzoek, waarbij ze kijken of hun techniek mensen met dyscalculie – het rekenkundige neefje van dyslexie – kunnen helpen. Of dat ook echt gaat lukken, moet nog blijken.

Wel sneller maar niet slimmer

Elektrodes op je hoofd. Alleen heb je er voor het boosten van je rekenvaardigheden maar twee nodig.

Er zijn trouwens wel een paar belangrijke kanttekeningen voor iedereen die meteen een stel elektrodes wil gaan aanschaffen om hun wiskundeprestaties op te poetsen: onderzoekers weten nog niet of langdurig gebruik schadelijk is. En hoewel het leren er in het Britse onderzoek sneller van ging, waren de ‘stroomstudenten’ niet beter in het kraken van de code. Wel vlugger maar niet slimmer, dus.

Roi Cohen Kadosh et al. Modulating neuronal activity produces specific and long-lasting changes in numerical competence. Current Biology, 4 november 2010.