Snelcursus zwemmen voor rijst

Auteur: | 19 augustus 2009

Rijstakkers die door overstromingen verloren gaan, kunnen gered worden met zogenaamde snorkelgenen. Die zorgen ervoor dat het ondergelopen gewas zijn kop boven water houdt.

Enkele rijstvarianten groeien onder water gewoon verder. Dat komt door hun speciale snorkelgenen.

Rijst verbouwen is maar lastig. Het levert vaak bar weinig op, en als het weer slecht uitvalt houd je als boer helemaal niets over. Oplossingen worden vaak gezocht in de biotechnologie. Vorige maand nog bleek een speciale biotech-rijst ideaal te zijn om in droge gebieden te verbouwen, omdat hij extra zuinig met water omgaat.

Maar rijstboeren in andere gebieden kampen met weer met andere problemen dan droogte. Namelijk het tegenovergestelde: een overstroming. Als normale rijst onder water loopt, stopt de plant met groeien. De boer kan dan niet meer bij zijn planten en de oogst is grotendeels verloren. Een oplossing voor dit probleem is er nog niet, maar deze week komen Japanse onderzoekers met een voorzetje. In het vakblad Nature beschrijven de wetenschappers de ontdekking van twee speciale genen waarmee rijst onder water gewoon kan blijven doorgroeien.

De onderzoekers vonden de zogenaamde snorkelgenen in een speciaal type rijst dat gewoonlijk het hele jaar onder water staat. In tegenstelling tot gewone rijst blijkt dit voor de waterrijst geen probleem: de plant groeit het hele jaar door. Daardoor wordt de waterrijst zelfs zo groot, dat hij met kop en schouders boven het wateroppervlak uitsteekt.

De Japanners stellen voor om de snorkelgenen van de waterrijst in de gewone rijst te plaatsen – via kruisingen of met genetische modificatie. Wat je dan krijgt is een rijstplant die met normale weersomstandigheden een goede opbrengst heeft, maar ook zonder problemen kopje onder gaat. Wel kost onder water groeien een boel energie, en dus zal de opbrengst tijdens een overstroming altijd lager liggen dan normaal – maar je houdt waarschijnlijk meer kilo’s rijst over dan zonder hulp van de snorkelgenen, aldus de onderzoekers.