Je leest:

Snelboarden

Snelboarden

Auteur: | 24 december 2012

In de rij staan voor je een vliegtuig in mag duurt vaak lang. Kan het sneller? Wiskundigen uit China denken van wel.

Het is druk in het vliegtuig. Het binnengaan in een jet duurt soms erg lang; zeker bij de grotere varianten is het lastig om al die mensen op een geordende, vloeiende manier naar binnen te krijgen. Vooral als de looppaden een beetje klein zijn (wat bijna altijd het geval is), ontstaan er opstoppingen die voor de passagiers die achteraan moeten zitten erg vervelend zijn.

Een belangrijke oorzaak van dit probleem is het feit dat mensen in willekeurige volgorde naar binnen worden gelaten. Als je eenmaal bij de gate bent, is het wachten tot het moment dat er wordt omgeroepen dat er geboard kan worden. En dan is het chaos; iedereen staat tegelijk op, probeert een plekje in de rij te bemachtigen en te hopen. Inefficient en lastig. Het kan beter, als je een klein beetje nadenkt.

Dat heeft Tie-Qiao Tang van de Beihang Universiteit in China dan ook gedaan. Hij ontwikkelde een nieuwe manier van boarden. Eentje die meer voorwerk vereist, en wat informatie over elke passagier, maar als je die eenmaal hebt, gaat boarden meer dan drie keer zo snel.

Persoonlijk inchecken

In China wordt op dit moment al een methode van boarden gebruikt waarbij mensen een rij vormen aan de hand van hun stoelnummer. Dit werkt beter dan het willekeurig boarden, maar levert nog steeds veel problemen op.

De nieuwe manier werkt aan de hand van de persoonlijke gegevens van reizigers. Hierdoor kan er veel sneller ingecheckt worden. Bij persoonlijke gegevens moet je aan van alles denken: mensen lopen snel of langzaam, hebben veel of weinig handbagage, en reageren anders op mensen die in het vliegtuig op de verkeerde plek zitten. Het lijken misschien kleine dingen, maar al deze kleine dingen samen zorgen vaak toch voor vertraging.

Op deze grafieken is een vergelijking tussen de gemiddelde boardtime met de methode zoals de Chinezen hem nu gebruiken, met boarden aan de hand van stoelnummers (links), en boarden aan de hand van de nieuwe methode. Let op: de y-as gaat in het linkerplaatje tot zeshonderd, terwijl deze in de rechtergrafiek maar tot 200 gaat. De tijdswaarde is uitgezet tegen het aantal passagiers. Wat ook te zien is, is dat in de derde methode de tijdsduur van boarden veel ‘netter’ omhooggaat. Dat kan komen omdat de nieuwe methode alleen nog met een theoretisch model getest is.
Tie-Qiao Tang,School of Transportation Science and Engineering, Beihang University, Beijing 100191, China

De onderzoekers maakten dus een nieuw model voor inchecken, waarbij drie ‘persoonlijke aspecten’ werden onderscheiden: optimale snelheid, maximale snelheid en veilige afstand. Door deze drie gegevens van elke passagier te achterhalen, kon er soms wel drie keer zo snel ingecheckt worden. Een willekeurige incheckvolgorde leidde veel vaker tot voordringen, verstoppingen in het looppad en files op elke plaats tussen de lounge en het vliegtuig. Al deze problemen worden, volgens de onderzoekers, opgelost met hun nieuwe inchecken. Prettig voor de reizigers én voor de maatschappijen, die sneller klaar zijn met boarden en zo een beetje geld kunnen besparen. In de extreem competitieve luchtvaartindustrie kan elke euro (of yuan) een verschil maken.

Privacy?

Een nadeel van deze nieuwe methode is dat je persoonlijke gegevens van alle reizigers moet achterhalen. Waarschijnlijk worden de methodes om de optimale en maximale snelheid te bepalen steeds beter, maar mensen kunnen het een raar idee vinden dat ze zo geobserveerd worden. Is een paar minuutjes tijdwinst het verlies van privacy waard? Of ben je op een vliegveld sowieso ontdaan van elke vorm van privacy, dankzij (onder andere) de douane, dat dit laatste stukje weinig uitmaakt? Voorlopig hebben luchtvaarmaatschappijen nog geen interesse, zo zegt Tie-Qiao Tang, maar ze onderzoeken of de tijdwinst belangrijk genoeg is. Wie weet, binnenkort ook in Nederland.

Bron:

Tie-Qiao Tanga, Yong-Hong Wub, Hai-Jun Huangc, Lou Caccettab, An aircraft boarding model accounting for passengers’ individual properties, Transportation Research Part C: Emerging Technologies (juni 2012)

Lees ook:

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 24 december 2012

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.