FAST
Verkeerslichten, die net wanneer je aan komt rijden op rood springen, zijn een grote ergernis voor veel automobilisten. Wat nu als je vrijwel altijd groen licht krijgt en veel relaxter een stad in of uit rijdt? Daarvoor moet FAST van Royal HaskoningDHV zorgen, een systeem dat gebruik maakt van twee innovatieve algoritmes. Het telt auto's en gebruikt historische patronen voor accurate voorspellingen. Het systeem stelt iedere vijf minuten opnieuw de verkeerslichten af. "FAST":http://www.royalhaskoningdhv.com/nl-nl/nederland/diensten/diensten-van-a-tot-z/fast-de-voorspellende-groene-golf/4041 combineert dus verkeersregeltechniek met verkeersmodellen. Het moet zorgen voor een 'groene golf' die onnodig wachten voorkomt. In Deventer was al een geslaagde pilot.
Hull Vane
Het is een soort spoiler voor schepen: de Hull Vane. Het zit op de bodem van de achterkant van een schip en levert, door een afname van de weerstand, brandstofbesparingen op tussen de 10 en 23 procent. Al in 1996 kwam Pieter van Oossanen op het idee, toen een catamaran van het Havenbedrijf te ver achterover leunde in het water. Een bevoorradingsschip en een motorjacht werden onlangs al uitgerust met de vleugel. Kennislink schreef al eerder in een artikel over "groene scheepvaart":https://www.nemokennislink.nl/publicaties/groene-scheepvaart-in-opkomst over deze vinding van Van Oossanen Naval Architects.
Bloeikasgevel
Een gevel waar een kas in verwerkt zit. En de groenten die ze daar kweken, eet je natuurlijk op in het restaurant van het gebouw. Nelissen ingenieursbureau bedacht dit bijzondere ontwerp voor het nieuwe RAI-congresgebouw in Amsterdam. De kas zit geïntegreerd in de glazen zuidgevel en daar worden onder meer kruiden, courgettes, tomaten en erwten gekweekt. Maar de kas doet nog meer. Het bevochtigt en verwarmt ook de lucht voor het pand. Bovendien worden groenten en kruiden geteeld met regenwater.
Slibremmer
In ondiepe veenplassen veroorzaakt slib flink wat overlast. Na een dag stevige wind blokkeert het bijvoorbeeld een net uitgebaggerde doorvaarroute of haven. Bovendien zorgen slibdeeltjes voor een mindere waterkwaliteit, omdat het onder meer planten in hun groei en ontwikkeling beperkt. Het verwijderen van slib is daarom een forse kostenpost. Ingenieursbureau Tauw bedacht een oplossing: "de slibremmer":http://www.tauw.nl/slibremmer/. Dankzij dit scherm van geotextiel woelt minder slib op. Het scherm wordt aan de bodem bevestigd en door twee drijvers opgespannen. Daartussen is plek voor baggerspecie en planten, zoals op de afbeelding te zien is. In januari 2014 startte een pilot met vier elementen van 25 meter in het Natura 2000-gebied Wormer- en Jisperveld.
Staalstripje galerijflats
Vier jaar geleden stortte in Leeuwarden zomaar een deel van een galerij van een flat in. Na onderzoek bleek dat van veel meer flats de galerijen erg zwak waren geworden. Daar werden onder meer stalen steunconstructies geplaatst of extra wapening aangebracht. Ingenieursbureau IMd bedacht een veel goedkopere en verrassend eenvoudige oplossing. Zij ontdekten dat de lijnbelasting op de rand van de galerij de grootste rol speelt. Daar speciale, stalen plaatjes aanbrengen verhelpt het euvel. Vooral wanneer ze op de overgang van de ene naar de andere galerijplaat zitten. De kosten liggen veel lager: veertig euro per vierkante meter in plaats van vijfhonderd bij andere oplossingen. De eerste flats in Rotterdam en Cappelle aan den IJssel hebben de strips inmiddels.
Sluisdeuren
Verreweg het grootste project dat genomineerd werd zijn de sluisdeuren voor het Panamakanaal. De Iv-groep ontwierp deze reuzen voor de uitbreiding (zestig procent breder en veertig procent langer) van de sluizencomplexen van een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld. Via de sluizen bereiken de schepen het Gatún-meer, dat maar liefst 27 meter hoger ligt dan het zeeniveau. Per sluizencomplex komen er acht deuren, die binnen vijf minuten open en dicht kunnen. En bovendien de enorme waterdruk, botsingen en aardbevingen weerstaan. Het resultaat is indrukwekkend. De roldeuren zijn tussen de 22,5 en 33 meter hoog, 57 meter breed en maar liefst tien meter dik.
Dakkoeling
Gloeiend heet worden platte daken in de zomer en dat zorgt ervoor dat de airconditioning overuren draait. Roofclix van Sustainable Durable Systems biedt een oplossing. Dat zijn reflecterende, witte tegels die tot 85 procent van het zonlicht weerkaatsen. Bovendien is er een luchtspleet van zo'n 2,5 centimeter onder de tegels die warme lucht afvoert. De tegeltjes zijn eenvoudig aan elkaar te klikken. De Nederlandse ambassade in Cairo (Egypte) maakt al gebruik van dit vindingrijke systeem.
Scheidingssysteem zoet en zout water
In de Oosterschelde zit zout water, maar in het nabijgelegen Volkerak-Zoommeer zoet water. Hoe zorg je er nu voor dat een schip dat via een sluis van het ene deel naar het ander gaat niet veel zout water meeneemt? Met behulp van luchtbellenschermen en een waterscherm, volgens "RoyalHaskoning DHV, Deltares en Rijkswaterstaat":http://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/innovatie/actueel/juli_2013/innovatieve_zoet_zout_scheiding_krammersluizen.aspx. Onder water ontstaat een barrière van lucht, die zoet en zout scheiden. Daardoor vermengen ze veel minder dan vroeger.
Kantelsluis
Lang wachten totdat de brug eindelijk weer open gaat. Carolus Poldervaart herkende die ergernis maar al te goed. "Is er geen betere manier?", vroeg hij zich af. Na veel schetsen en berekeningen bedacht hij de Kantelsluis, waardoor de brug niet meer open hoeft. Het bestaat uit een drijvende buis met twee kanalen aan de zijkanten. Daarlangs kantelen de schepen naar de andere kant. Het schip komt tot wel acht meter lager te liggen. Daarbij wordt geen water verpompt, maar gaat het hele kanaal naar beneden. De brug hoeft niet omhoog, want het schip gaat naar beneden. Kennislink schreef eerder "een uitgebreid artikel":https://www.nemokennislink.nl/publicaties/geen-open-brug-meer-door-kantelsluis over de Kantelsluis, waarin de werking ervan ook wordt uitgelegd.