Aan het bed van de patiënt
Doel van veel biomedisch onderzoek is uiteindelijk om mensen beter te maken. Maar daar komt heel wat bij kijken. Onderzoekers denken vaak 'ik heb iets ontdekt en dat wil ik nu testen in mensen'. Maar zo eenvoudig gaat dat niet. Om een product succesvol op de markt te kunnen brengen, moet je op de hoogte zijn van allerlei regulatoire aspecten. Waar moet je een verzoek tot toestemming indienen? Welke tests moet je wel en niet doen? En welke resultaten willen autoriteiten zien, voordat zij een product tot de markt toelaten?
Turen door de microscoop
Deze slideshow vertelt het verhaal van biologe Jeanine Hendriks. Zij ontwikkelde een nieuwe techniek voor kraakbeenherstel.
Bijna iedere medische ontdekking begint in een laboratorium. Zo was het ook bij Jeanine Hendriks. Zij onderzocht waarom kraakbeencellen in kweek na enkele weken hun kraakbeeneigenschappen kwijtraken. En bedacht toen dat het voor herstel van het kraakbeen helemaal niet nodig is om heel véél kraakbeencellen toe te dienen. Het lichaam heeft immers zelf ook een (beperkte) helingscapaciteit.
Biopt uit het beenmerg
Hendriks besloot kraakbeencellen te combineren met stamcellen uit het beenmerg. Tijdens een operatie kan de chirurg bij een patiënt zowel kraakbeencellen als beenmergcellen afnemen. Het was wel even puzzelen hoeveel van elk celtype nodig is. Hoeveel kraakbeencellen heb je minimaal nodig om de beenmergcellen te stimuleren om óók kraakbeencellen te worden?
De stap naar bedrijf
Hendriks vond die ideale verhouding tussen kraakbeencellen en beenmergcellen en begon toen, in samenwerking met collega Jens Riesle, haar eigen bedrijf. Dat was een hele omslag. Onderzoekers blijven nog weleens hangen in nieuwe ideeën die nooit de kliniek zullen halen. Binnen een bedrijf is dat geen optie. Daar ligt de focus echt op de toepassing. Hoe krijg je de ontdekking zo snel mogelijk naar patiënten?
Nieuw kraakbeen voor de knie
Na de eerste succesvolle dierproeven zijn de patiënten aan de beurt. Vaak wordt een nieuwe behandeling eerst onderzocht bij een kleine groep mensen die niet meer via de reguliere weg zijn te helpen. Is dat een succes, dan wordt het aantal patiënten steeds verder uitgebreid. Als alles goed gaat, dan krijgt het product uiteindelijk een CE-markering, een teken dat het veilig is te gebruiken. Daarna kan het bedrijf het product op de markt brengen.