Robot zwemt door de bloedbaan

Auteur: | 20 januari 2009

Een robotje dat door de aderen heen kan zwemmen. Australische wetenschappers bouwden een motortje om zo’n klein robotje aan te drijven. Door het robotje sensoren mee te geven en te injecteren in de bloedbaan kunnen artsen kijkoperaties uitvoeren zonder een patiënt open te snijden.

De microbot wordt langzaam werkelijkheid dankzij onderzoekers van de Australische Monash Universiteit. Deze onderzoekers ontwierpen een motor van slechts een kwart millimeter breed. De motor laat een staart, of flagellum, draaien. In een vloeistof zoals bloed werkt de staart als een propeller die een robotje kan voortstuwen. Sommige bacteriën in de natuur gebruiken hetzelfde mechanisme om vooruit te komen.

De motor loopt niet op batterijen maar op geluid. Ultrasone geluidsgolven oefenen een druk uit op de motor. Deze motor bevat een zogeheten piëzo-elektrisch element. Dit element geeft een stroompje zodra er druk op komt. Dit stroompje brengt de motor in beweging. Hierdoor gaat de staart draaien.

Een microbot zwemt door de bloedbaan dankzij het minuscule motortje.

Op verkenning

De microbots die aangedreven worden door het motortje gaan een uitkomst bieden bij kijkoperaties. Artsen kunnen eenmaal niet overal komen met hun instrumenten. Vooral de kronkelende bloedbanen van de hersenen leveren nogal eens problemen op. Door sensoren op een microbot te plakken kan het robotje zelf op verkenning gaan in het lichaam.