Ringen rond de melkweg

Auteur: | 12 juni 2007

Sterrenkundige Carl Grillmair heeft drie langgerekte ringen van sterren om de melkweg gevonden. Volgens de onderzoeker zijn de ringen restanten van bolvormige sterrenhopen. Die zijn door de zwaartekracht van de melkweg uiteengetrokken. Grillmair publiceerde zijn ontdekking op de jaarlijkse bijeenkomst van de Amerikaanse sterrenkundige vereniging.

Een eiland van licht in het donkere heelal: de melkweg met zijn 200 miljard sterren is een gigantische schijf van sterren die in de ruimte hangt. Ons sterrenstelsel is niet alleen ontstaan. Volgens computermodellen draaiden er kort na de geboorte van ons stelsel duizenden bolvormige sterrenhopen omheen. De ringen die Grillmair heeft gevonden zijn waarschijnlijk de resten van zulke sterrenhopen, uiteengetrokken door de zwaartekracht van de melkweg.

Artistieke impressie: drie ringen van sterren die om de melkweg draaien. Volgens sterrenkundige Carl Grillmair gaat het om de resten van satellietstelsels van onze melkweg. Die zijn uiteengetrokken door de zwaartekracht van ons sterrenstelsel. bron: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt (SSC). Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Het ‘missing satellite problem’ noemen sterrenkundigen het: volgens hun modellen horen er duizenden bolvormige sterrenhopen rond de melkweg te draaien, maar ze kennen er slechts 150. Moderne telescopen horen die clusters van tienduizenden tot miljoenen sterren makkelijk te kunnen zien. Kloppen de modellen niet? Eén verklaring voor het raadsel is dat de ontbrekende satellieten niet op konden boksen tegen de zwaartekracht van de melkweg. In de loop der tijd zijn de sterren uit de oorspronkelijke bolhoop gedreven. Nu draaien ze in de oude baan van de sterrenhoop om de melkweg, lichtjaren uiteen en daardoor nauwelijks meer herkenbaar als groep.

Grillmair spoorde de sterrenringen op met de Sloan Digital Sky Survey, een database met informatie over 70 miljoen sterren in een kwart van de hemel. Hij zocht naar sterren met dezelfde leeftijd en helderheid als de sterren in nog bestaande bolhopen. Zo wist hij drie ringen van sterren op te sporen. Twee van de ringen draaien op 13.000 lichtjaar rond het melkweghart. Onze zon staat daar 30.000 lichtjaar vanaf. De derde, veel grotere ring staat op 130.000 lichtjaar van de melkwegkern. Volgens Grillmail gaat het om de restanten van een compleet dwergstelsel, een mini-melkweg die wordt gekannibaliseerd door ons eigen sterrenstelsel.