Je leest:

Recordvlucht met klapwiekende vliegmachine

Recordvlucht met klapwiekende vliegmachine

Auteur: | 23 september 2010

Leonardo da Vinci bedacht het al zo’n 500 jaar geleden: een vliegmachine die vooruitkomt door met zijn vleugels te slaan. En nu heeft een Canadees onderzoeksteam het laten zien. Zij maakten de eerste langdurige vlucht met een klapwiekend vliegtuig aangedreven door mankracht.

De Val van Icarus, schilderij van Peter Paul Rubens

Het idee is al bekend uit de tijd van de oude Grieken. Icarus, een figuur uit de Griekse mythologie, probeerde te ontsnappen door weg te vliegen met vleugels van was. Hij luistert echter niet naar zijn vaders advies om niet te dicht bij de zon te vliegen. Zijn vleugels smelten door de warmte en hij stort neer in de Egeïsche Zee.

Leonardo da Vinci had in 1485 iets realistischer ideeën. Hij kwam tot de conclusie dat een mens te zwaar is en te weinig kracht heeft om met zijn armen te kunnen vliegen. Een vliegmachine met eigen vleugels die door een mens aangedreven worden, een ornitopter, moest echter mogelijk zijn. En dat proberen we nu al sinds 1870 voor elkaar te krijgen. Het blijkt een lastig opgave; alle klapwiekende vliegmachines hebben toch een motor nodig om in de lucht te blijven.

Tot nu toe. De Snowbird van University of Toronto Institute for Aerospace Studies (UTIAS) zou de eerste vliegmachine zijn die met flappende vleugels puur op mankracht door het luchtruim is gegaan.

Vliegen op mankracht

Op 2 augustus bleef het vliegtuig in Tottenham (Ontario, Canada) zo’n 19 seconden in de lucht, waarbij hij 145 meter aflegde. Genoeg voor een nieuw wereldrecord, maar het team hield het stil totdat alle data gereed was. Ze verwachten nu dat de Fédération Aéronautique Internationale (FIA) het record komende maand zal bevestigen. Hoewel Snowbird omhoog geholpen moest worden met een touw aan een auto, is het de eerste vliegmachine die geheel op mankracht in de lucht kon blijven.

De recordvlucht van Snowbird vond afgelopen zomer plaats en is uiteraard opgenomen op video.

Het vliegtuigje is een behoorlijk lichtgewicht. Met zijn 42.6 kg weegt het minder dan alle kussens aan boord van een Boeing 737, maar het heeft wel dezelfde spanwijdte als z’n zwaardere broer (32 meter). Om goed te kunnen vliegen is de piloot daarom 8 kg afgevallen. Ook ging hij in training, want hij moest hard trappen om de vliegmachine in de lucht te houden. Door op de pedalen te trappen, worden lijnen door katrollen getrokken, waardoor de vleugels op een elegante manier naar boven en beneden bewegen.

De piloot past maar net in de vliegmachine

Bron van inspiratie

Promovendi Todd Reichert (de piloot) en Cameron Robertson hebben meer dan vier jaar aan Snowbird gebouwd. Reichert wilde met het onderzoek “het gebruik van menselijk lichaam en geest” promoten. “Het gebruiken van mankracht, bij lopen of fietsen, is een efficiënte, betrouwbare, gezonde en duurzame manier van transport. De Snowbird is misschien geen praktisch transportmiddel, maar het is ook bedoeld om anderen te inspireren de kracht van het lichaam en de creativiteit van de geest te gebruiken bij het verwezenlijken van hun dromen”, aldus Reichert.

Naast de piloot werkte ook emeritus hoogleraar James D. DeLaurier als adviseur. DeLaurier vestigde in 2006 al een record met een ornitopter, maar toen was er nog een straalmotor nodig om in de lucht te blijven. Nu vloog het apparaat geheel op mankracht en daarmee gaat voor DeLaurier een droom in vervulling: “Reichert’s ornitopter staat alweer een tijd aan de grond, maar ik zweef nog steeds. Het was een moment dat moeilijk te beschrijven is”.

Zie ook

Lees meer over luchtvaart en vliegmachines op Kennislink:

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/ornicopter/luchtvaart/vliegmachine/index.atom?m=of", “max”=>"8", “detail”=>"minder"}

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 23 september 2010

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.