Prik smaakt! Naar prik…

Enzym stimuleert smaakpapillen onder invloed van koolzuurgas

Auteur: | 19 oktober 2009

Bubbeltjes koolzuurgas in bier, frisdrank en champagne doen méér dan alleen maar prikken. In de Science van deze week publiceren Amerikaanse onderzoekers onderzoek naar de interactie tussen de bubbels en de smaakpapillen op je tong. Daaruit blijkt dat prik echt smaak heeft.

Bah! Dat prikt! Menig kleuter die van een bruisend glas cola wil proeven heeft aan één slok genoeg. Al die bubbels koolzuurgas die op je tong uit elkaar spatten, daar is een kindermond niet op ingesteld.

Lang dachten wetenschappers dat het geprikkel op je tong de énige bijdrage van koolzuurgas was aan de smaakbeleving. Daar komen ze nu van terug. Jayaram Chandrashekar van de Universiteit van Californië in San Diego (Verenigde Staten) heeft namelijk weten aan te tonen dat er een enzym is dat koolzuurgas ‘waarneemt’ en daarbij je smaakpapillen activeert. De daar aanwezige smaakreceptoren voor ‘zuur’, pikken het signaal op en sturen daadwerkelijk een smaakprikkel naar de hersenen. In ieder geval bij de muizen waar Chandrashekar zijn onderzoek mee uitvoerde.

Het enzym heet carbonzuuranydrase 4 (CA-IV) en het blijkt min of meer verbonden te zijn met de bewuste zuurreceptoren. Het zet CO2 om in waterstofionen (H+ ) en waterstofcarbonaationen (HCO3-). En die activeren de zuurreceptoren. De muizen die de experimentele gegevens leverden hadden een gebrek aan het (CA-IV) enzym. Zij bleken minder goed prik te kunnen proeven.

Maar als koolzuur indirect de zuurreceptoren prikkelt, waarom smaakt bijvoorbeeld Spa rood – dat verder nauwelijks smaakstoffen heeft – dan niet zuur? Daar hebben de onderzoekers geen echt antwoord op. Ze denken dat het komt omdat de uiteindelijke smaaksensatie een combinatie is van de prikkeling op de tong en de activiteit van de zuurreceptoren.

Met bubbels geen hoogtepunt

Het slagen van een bergexpeditie valt niet te vieren met een glaasje champagne of bier, zo weten bergbeklimmers. Tenminste, als ze acetazolamide slikken. Een bijwerking van dit beproefde middel tegen hoogteziekte is namelijk dat het de smaak beïnvloedt. Een glaasje bier smaakt dan als slootwater. Nu is duidelijk hoe dat komt: acetazolamide onderdrukt de werking van het CA-IV enzym.

Meer over bubbels op Kennislink: