Postzegel gewijd aan wiskundige

Auteur: | 21 september 2007

Nederlands’ beroemdste wiskundige, L.E.J. Brouwer, promoveerde honderd jaar geleden. Nu staat hij op een postzegel.

Op 21 september 2007 verscheen een postzegel gewijd aan een wiskundige: Luitzen Egbertus Jan Brouwer (1881-1966). Honderd jaar geleden verdedigde Brouwer zijn proefschrift, waarin hij Aristoteles’ stelling verwierp dat de logica de basis is van de wetenschap. Brouwers stellingname leidde tot zowel bijval als kritiek. In de jaren twintig kwam het tot een internationale wetenschappelijke strijd tussen Brouwer en zijn beroemde tijdgenoot David Hilbert. Een van de gevolgen was dat Brouwer, ondanks verzet van Albert Einstein, uit het bestuur van het gezaghebbende tijdschrift Mathematische Annalen werd gezet.

Het gebeurt in Nederland zelden dat een wiskundige wordt geëerd met een postzegel. De laatste voor Brouwer was Jan Tinbergen, die in 1969 de Nobelprijs voor de economie won. In 1995 stond hij op een postzegel. Veel langer geleden stonden Johan de Witt en Christiaan Huygens eens op een postzegel.

Op 21 september 2007 presenteerde TNT Post de Brouwerpostzegel in het Trippenhuis te Amsterdam. De postzegel werd overhandigd aan Dirk van Dalen (foto), Brouwerbiograaf en emeritus hoogleraar in de logica en de filosofie van de wiskunde. Op de postzegel staat in logische symbolen de ontkenning van Aristoteles’ ‘wet van de uitgesloten derde’.