Plastic tumorchecker

Auteur: | 15 mei 2009

Amerikaanse wetenschappers hebben een plastic apparaatje ontwikkeld waarmee je haast onzichtbare tumoren toch kunt vinden. Terugkerende gezwellen zijn op die manier makkelijker te signaleren.

Een teruggroeiende tumor wordt meestal met een MRI-scanner opgespoord. Maar dat werkt niet feilloos. Nu komen MIT-wetenschappers met een nieuwe techniek.

Het is nog wachten geblazen op beloofde biotechnologie die inwendige tumoren opruimt zonder een chirurgische ingreep. Dat is jammer, want een tumor operatief verwijderen brengt wat onhandigheden met zich mee. Dat artsen soms een gezwel soms niet met het mes kunnen bereiken is het ergst denkbare scenario, maar ook voor patiënten bij wie een tumor succesvol is weggesneden wacht nog een vervelende periode: de tumor kan haast ongemerkt teruggroeien.

De hamvraag is dus of zo’n gezwel nu teruggroeit of niet. Artsen controleren dat door MRI-scans te maken – als daar een nieuwe bolletje gezwel op te zien is, begint de ellende weer overnieuw. Maar wie wel eens zo’n korrelige scan heeft gezien, begrijpt hoe lastig het voor artsen is om met zekerheid te zeggen of er weer gevaar is. Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben daar nu een ingenieuze nanotechnologische oplossing voor gevonden: een implantaat dat voor MRI-scans onzichtbare tumors registreert.

De wetenschappers zelf noemen het implantaat een biosensor. Het is een schijfje, gemaakt van plastic, waarin een soep van magnetische nanodeeltjes zit. De truc is dat de deeltjes zich alléén binden aan moleculen die rondom een tumor vrijkomen. Dan draaien de magneetjes zich om en zijn ze ineens duidelijk zichtbaar op een MRI-scan – die registreert namelijk magnetische verandering.

De biosensor is een plastic schijfje. In het putje zit een membraan waaronder de magnetische nanodeeltjes huizen. Die reageren op stoffen die typisch zijn voor tumoren.
Biosensors and Bioelectronics

De bedoeling is dat de biosensor vlakbij de oude tumorlocatie ingebracht wordt. Bij de geringste signalen van een nieuwe tumor laat de biosensor dat op een MRI-scan al zien. Dat hebben de wetenschappers met biosensors in levende muizen vastgesteld. Handig voor artsen en fijn voor de patiënten, die beide zeker willen weten of er nu wel of geen tumor teruggroeit. Je hoeft de tumor daarvoor met het blote oog niet te kunnen zien.

Helemaal onafhankelijk is het onderzoek niet: twee directeurs van een biotechnologiebedrijf werkten mee. Zij verdienen geld aan deze ontdekking en dus kan het onderzoek wat mooier lijken dan het werkelijk is.

Op deze scan kun je de biosensor in het lichaam van een muis zien. Als de sensor rood uitslaat, is er niets aan de hand. Meet koele kleuren, zoals geel en groen, geven een precieze indicatie van tumoractiviteit.
MIT, Biosensors and Bioelectronics

Aan de andere kant hebben de twee heren de techniek nu openbaar gemaakt, en dus kan iedere onderzoeker zelf uitproberen of de biosensor werkt.

Bovendien betekent deze openheid dat het biotechbedrijf zelf allang veel verder is met de ontwikkeling van de sensor. Dat valt wel samen met de uitspraak van hun publicatie in het tijdschrift Biosensors and Bioelectronics: “Ons werk laat zien dat magnetische biosensors op de korte termijn gebruikt kunnen worden om te controleren of tumors goed verwijderd zijn of niet.” De veelbelovende sensor ligt dus waarschijnlijk snel klaar voor gebruik.