Planetoïde mist Mars waarschijnlijk

Auteur: | 10 januari 2008

Een rotsblok van honderd meter breed vliegt woensdag 30 januari langs Mars en botst misschien zelfs op de Rode Planeet, meldde NASA’s Near Earth Object-programma eind december. Volgens nieuwe metingen is de kans op een botsing nihil. De planetoïde scheert volgens de laatste gegevens rakelings langs Mars.

Terwijl ruimterots 2007 WD5 op Mars afvliegt, zitten sterrenkundigen natuurlijk niet stil. Sterrenwachten in Arizona, op Hawaii en in Spanje deden van 5 tot 8 januari nieuwe waarnemingen van de planetoïde. Op basis daarvan voorspelt NASA’s Near-Earth Object Office nu dat de rots onze buurplaneet met 4000 tot 26.000 kilometer zal missen. Dat is nog steeds een rakelingse scheervlucht; op die afstand van de aarde draaien allerlei satellieten.

Op woensdag 30 januari kruist planetoïde 2007 WD5 de baan van onze buurplaneet Mars. De precieze timing is nog onzeker, maar er is volgens NASA maar een minieme kans dat de steenklomp daadwerkelijk inslaat op Mars. Daarbij zou een krater van meer dan een kilometer breed ontstaan. De oranje baan geeft aan waar de planetoïde de Marsbaan kan kruisen. (bron: NASA / JPL) Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Planetoïde 2007 WD5 komt op 30 januari binnen de baan van de twee natuurlijke maantjes van Mars, Phobos en Deimos. Waarschijnlijk mist de indringer de twee maantjes, zelf planetoïdes die ooit door de zwaartekracht van Mars werden gevangen. Bij een inslag op Mars was evenveel energie vrijgekomen als bij een flinke kernexplosie en de opgeworpen stofwolk was vanuit de ruimte zichtbaar geweest.