Planetenoogst druppelt binnen

Auteur: | 16 juni 2010

De Kepler-satelliet is begonnen met meten, en hoe! Binnen zes weken vond de Amerikaanse planetenspeurder maar liefst 750 kandidaat-exoplaneten. De eerste helft daarvan is vrijgegeven voor verder onderzoek.

Miljarden sterren fonkelen ons in de nacht tegemoet, en recente inzichten leren ons dat het merendeel van die sterren niet alleen is… Meer dan de helft van alle sterren heeft een planetenstelsel. Waarschijnlijk zitten er in die enorme verzameling zelfs planeten die als twee druppels water op de aarde lijken. Maar exoplaneten zijn piepklein vergeleken met de verre sterren die ze begeleiden, en geven bovendien geen licht. Het is dus knap lastig om ze te vinden.

Exoplaneet GJ 1214b.
Charbonneau et al.

Wiebelende sterren

De exoplaneten die tot nu toe bekend zijn, zijn meestal groot en zwaar en draaien erg dicht om hun ster heen. Dat zorgt ervoor dat de ster een beetje wiebelt, iets dat vanaf aarde te meten is. Soms cirkelt een planeet precies voor zijn ster langs, waardoor de ster tijdelijk iets minder helder wordt. Ook dat is wel te zien. De meeste van de bekende exoplaneten werden op één van deze twee manieren ontdekt, meestal door een grote telescoop op aarde. In 2006 werd de Franse CoRoT-satelliet gelanceerd met het vinden van meer exoplaneten als specifiek doel: een missie die CoRoT tot nu toe bijzonder succesvol heeft uitgevoerd.

In navolging van het succes van CoRoT lanceerde NASA begin 2009 de Kepler-satelliet. Kepler heeft dezelfde missie als CoRoT, maar is uitgerust met nog veel geavanceerdere meetapparatuur. Daardoor komen voor het eerst ook kleinere en lichtere exoplaneten in zicht die voor de oudere detectoren onzichtbaar waren. In de eerste zes waarnemingsweken heeft Kepler maar liefst 750 kandidaat-planeten gevonden. Zelfs als maar de helft van die waarnemingen echt de ontdekking van een exoplaneet betekent, wordt hiermee het aantal bekende exoplaneten verdubbeld.

NASA-satelliet Kepler is op 6 maart 2009 gelanceerd om op zoek te gaan naar exoplaneten: planeten die rond een andere ster dan onze zon draaien. Het doel van Kepler is om voor het eerst planeten te vinden die vergelijkbaar zijn met onze aarde.

Iets minder dan de helft van de vondsten van Kepler is nu gepubliceerd. Door de metingen zorgvuldig te analyseren kunnen sterrenkundigen binnenkort met zekerheid vaststellen of het om nieuwe planeten gaat. De andere helft van de metingen wordt tot begin 2011 vastgehouden, wat tot kritiek uit de wetenschappelijke wereld leidt. Het Kepler-team wordt ervan beschuldigd de informatie, en dus de ontdekkingen, voor zichzelf te willen houden. Dat is volgens andere onderzoekers in strijd met de wetenschappelijke moraal. Bovendien zitten de meest interessante kandidaat-planeten tussen de niet vrijgegeven informatie.

Exoplaneet WASP-17b.