Planeetvorming in de Plejaden

Auteur: | 15 november 2007

Waar sterren ontstaan, klonteren ook planeten samen. Sterrenkundigen zien dat nu gebeuren in de Plejaden, een jonge sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier. Warm stof rond de ster HD 23514 wijst op botsende planeten in wording.

In het Zevengesternte – de beroemde sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier, ook wel de Plejaden genoemd – zijn aanwijzingen gevonden voor de vorming van planeten zoals de aarde. Astronomen van de Universiteit van Californië in Los Angeles ontdekten grote hoeveelheden warm stof rond de ster HD23514, een van de zwakkere sterren in de Plejaden. Het stof is vermoedelijk het product van de onderlinge botsing van relatief grote protoplaneten.

Illustratie van de botsing van twee protoplaneten, waarbij grote hoeveelheden stof geproduceerd worden. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

De Plejaden, op ongeveer vierhonderd lichtjaar afstand, zijn pas zo’n honderd miljoen jaar oud. Bij de afzonderlijke sterren in de sterrenhoop kan inmiddels planeetvorming op gang zijn gekomen. Het warme stof bij HD23514 (een ster die veel op de zon lijkt, maar die wel veel jonger is) bevindt zich in een gebied dat overeenkomt met de banen van de binnenste planeten in ons eigen zonnestelsel.

In een artikel in The Astrophysical Journal schrijven de onderzoekers dat de enorme hoeveelheden stof waarschijnlijk geproduceerd zijn toen twee grote ‘planeet-embryo’s’ met elkaar in botsing kwamen, in de slotfase van de vorming van een planetenstelsel. Een soortgelijke botsing moet miljarden jaren geleden in ons eigen planetenstelsel hebben plaatsgevonden, en aanleiding hebben gegeven tot het ontstaan van de maan. De ontdekking van het warme stof werd gedaan met een gevoelige infraroodspectroscoop op de 8,1-meter Gemini North Telescope op Mauna Kea, Hawaii.